Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Film/Foto
Fotokunskap
Hur funkar nikon d90 i filmväg?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="karln" data-source="post: 805726" data-attributes="member: 61849"><p>Tråden du länkar till visar inte på ghosting, det är reflexer i objektivet från ett UV-filter eller något annat. Effekten är inte alls så stor i verkligheten. Kolla här istället, <a href="http://www.dpreview.com/reviews/sonyslta55/page13.asp" target="_blank">http://www.dpreview.com/reviews/sonyslta55/page13.asp</a> bilderna längst ner visar på SLT-kamerors ghosting. </p><p></p><p>Sunkiga objektiv är kanske en nackdel med sonys kameror, inget jag har nån särskilt bra koll på men de allra flesta objektiv som finns funkar alldeles utmärkt bra till de flesta användningsområden för oss vanliga amatörer.</p><p></p><p>Jag håller med dig om att Sony är experter på att inte lyssna på användare, men de flesta producenterna väljer att stoppa huvudet i sanden och bara släppa det minsta möjliga för att ta marknadsandelar från andra i samma klass men är samtidigt livrädda för att konkurrera med sina egna highend produkter. Det är därför vi inte får se bla 50mbps bitrate och 60p även om kamerorna klarar det. Vad skulle det då finnas för anledningar att köpa pro-sumer kameror för 30 000?</p><p></p><p>Men för vårt bruk, kamera för sport och film under 10 000, ser jag inte mycket konkurrens för A33/55 A55ans 10fps är ju bara slaget av t.ex Canon 1D som kostar 3-4ggr så mycket. Filmningen är ju ungefär motsvarande alla andra film-DSLR upp till Canon 5D men utan 60p, å andra sidan får du en AF som är ljusår bättre i filmläge. </p><p></p><p>Filmmässigt så är väl Panasonic GH1/GH2 bättre speciellt GH1 med Tester13-firmware. Men de kamerorna har bara hälften så stor sensor och kommer inte i närheten av A55/A33 när det kommer till ljuskänslighet.</p><p></p><p>Min slutsats av det aktuella kameraläget blir att A55/33 är det bästa valet i prisklassen om man vill ha en kamera som fixar det mesta bra. Men kanske inte är bäst på allt.</p><p></p><p>Vad använder du BjörnR för utrustning? Du tar jävligt snygga bilder i vilket fall. Oavsett vad man har för utrustning är den stora skillnaden personen som trycker av. </p><p></p><p>kolla här tillexempel, filmat med iPhone</p><p></p><p>[MEDIA=youtube]o5JQdgvzuL0[/MEDIA]</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="karln, post: 805726, member: 61849"] Tråden du länkar till visar inte på ghosting, det är reflexer i objektivet från ett UV-filter eller något annat. Effekten är inte alls så stor i verkligheten. Kolla här istället, [URL]http://www.dpreview.com/reviews/sonyslta55/page13.asp[/URL] bilderna längst ner visar på SLT-kamerors ghosting. Sunkiga objektiv är kanske en nackdel med sonys kameror, inget jag har nån särskilt bra koll på men de allra flesta objektiv som finns funkar alldeles utmärkt bra till de flesta användningsområden för oss vanliga amatörer. Jag håller med dig om att Sony är experter på att inte lyssna på användare, men de flesta producenterna väljer att stoppa huvudet i sanden och bara släppa det minsta möjliga för att ta marknadsandelar från andra i samma klass men är samtidigt livrädda för att konkurrera med sina egna highend produkter. Det är därför vi inte får se bla 50mbps bitrate och 60p även om kamerorna klarar det. Vad skulle det då finnas för anledningar att köpa pro-sumer kameror för 30 000? Men för vårt bruk, kamera för sport och film under 10 000, ser jag inte mycket konkurrens för A33/55 A55ans 10fps är ju bara slaget av t.ex Canon 1D som kostar 3-4ggr så mycket. Filmningen är ju ungefär motsvarande alla andra film-DSLR upp till Canon 5D men utan 60p, å andra sidan får du en AF som är ljusår bättre i filmläge. Filmmässigt så är väl Panasonic GH1/GH2 bättre speciellt GH1 med Tester13-firmware. Men de kamerorna har bara hälften så stor sensor och kommer inte i närheten av A55/A33 när det kommer till ljuskänslighet. Min slutsats av det aktuella kameraläget blir att A55/33 är det bästa valet i prisklassen om man vill ha en kamera som fixar det mesta bra. Men kanske inte är bäst på allt. Vad använder du BjörnR för utrustning? Du tar jävligt snygga bilder i vilket fall. Oavsett vad man har för utrustning är den stora skillnaden personen som trycker av. kolla här tillexempel, filmat med iPhone [MEDIA=youtube]o5JQdgvzuL0[/MEDIA] [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Film/Foto
Fotokunskap
Hur funkar nikon d90 i filmväg?
Tillbaka
Topp