Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Hur går man till väga för attt jobba som skidlärar
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mr_kr" data-source="post: 284625" data-attributes="member: 62081"><p>För att ta sig ner till Alperna behövs avslutade utbildningssteg i antingen SLAO's eller friluftfrämjandets regi. (Rekommenderar själv SLAO.) </p><p></p><p>Men, innan du börjar titta på utbildning och liknande tycker jag du ska pröva på skidlärarlivet lite genom att praoa på någon skidanläggning. De flesta större skidanläggningar tar emot praktikanter, oavsett om du vill praktisera en vecka eller fem så brukar de kunna ordna nåt. Det bästa är att alla människor (undantag finns såklart) i den här branchen fantastiskt trevliga, så det är bara att leta fram telefonnummer till den anläggningen du skulle vilja praktisera på och ringa!</p><p></p><p>Efter att du praktiserat och bestämt dig att det ähr verkar superkul (vilket det är!) så står du då inför ett par alternativ. Radar upp dom:</p><p></p><p>1) Kontaktar ditt närmsta Frilufsfrämjande och hör om de kör någon utbildning (steg 1) som du kan vara med på.</p><p></p><p>2) Kontaktar SLAO och kollar om de kör någon utbildning (steg 1) som du kan vara med på. SLOA kör även såkallad "Inro" där man kan pröva på hur det är att gå en skidlärarutbildning.</p><p></p><p>3) Söker till Svenska Skidlärarlinjen, som ligger i Åre, vilket är en ettårig KY-utbildning där man får alla utbildningssteg, teori samt praktik på skidskola. Skolan använder både SLAO's och Frilufsframjandets utbildningar. Man kan ta CSN.</p><p></p><p>4) Du söker till Svenska Turist- & Skidlärarutbildningen som är en utbildning på SCoTT, Swedish College of Travel & Tourism, vilket ligger i Orsa. Utbildningen är en tvåårig KY-utbildning där man inte bara har fokus på skidlärarbiten utan även får utbildning i turistbranchen, så man lättare kan få jobb året runt. I utbildningen får man alla utbildningssteg samt snowboard steg 1, och det är SLAO's utbildningar. Man åker dessutom mycket skidor på skoltid utanför själva utbildningsstegen. Lägg till en lång praktikperiod per år på någon skidskola. Sammanlagt hamnar man uppskattningsvis på 200-300 skiddagar när man går SCoTT. Man kan ta CSN.</p><p></p><p></p><p>Så nu har du lite val att göra, men brja som sagt med valet vilen skidanläggning du skulle vilja praoa på. Själv skulle jag nog rekommendera någon av SkiStar's anläggningar, de har en bra organisation uppbyggd kring skidskola och praktikanter.</p><p></p><p></p><p>Här kommer lite nyttiga länkar:</p><p>www.frilufts.se</p><p>www.slao.se</p><p>www.bliskidlarare.nu</p><p>www.skidlararlinjen.se</p><p>www.orsa.se/scott</p><p></p><p></p><p>Går själv SCoTT och kan inte nog rekommendera denna utbildning. Har dock gjort så att jag gått följande väg: SLAO's introutbildning - prao Lindvallen - SLAO steg 1 - praktik Lindvallen - SCoTT.</p><p></p><p>//KR</p><p></p><p>- vill påpeka att jag kanske inte har helt rätt angående all fakta -</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mr_kr, post: 284625, member: 62081"] För att ta sig ner till Alperna behövs avslutade utbildningssteg i antingen SLAO's eller friluftfrämjandets regi. (Rekommenderar själv SLAO.) Men, innan du börjar titta på utbildning och liknande tycker jag du ska pröva på skidlärarlivet lite genom att praoa på någon skidanläggning. De flesta större skidanläggningar tar emot praktikanter, oavsett om du vill praktisera en vecka eller fem så brukar de kunna ordna nåt. Det bästa är att alla människor (undantag finns såklart) i den här branchen fantastiskt trevliga, så det är bara att leta fram telefonnummer till den anläggningen du skulle vilja praktisera på och ringa! Efter att du praktiserat och bestämt dig att det ähr verkar superkul (vilket det är!) så står du då inför ett par alternativ. Radar upp dom: 1) Kontaktar ditt närmsta Frilufsfrämjande och hör om de kör någon utbildning (steg 1) som du kan vara med på. 2) Kontaktar SLAO och kollar om de kör någon utbildning (steg 1) som du kan vara med på. SLOA kör även såkallad "Inro" där man kan pröva på hur det är att gå en skidlärarutbildning. 3) Söker till Svenska Skidlärarlinjen, som ligger i Åre, vilket är en ettårig KY-utbildning där man får alla utbildningssteg, teori samt praktik på skidskola. Skolan använder både SLAO's och Frilufsframjandets utbildningar. Man kan ta CSN. 4) Du söker till Svenska Turist- & Skidlärarutbildningen som är en utbildning på SCoTT, Swedish College of Travel & Tourism, vilket ligger i Orsa. Utbildningen är en tvåårig KY-utbildning där man inte bara har fokus på skidlärarbiten utan även får utbildning i turistbranchen, så man lättare kan få jobb året runt. I utbildningen får man alla utbildningssteg samt snowboard steg 1, och det är SLAO's utbildningar. Man åker dessutom mycket skidor på skoltid utanför själva utbildningsstegen. Lägg till en lång praktikperiod per år på någon skidskola. Sammanlagt hamnar man uppskattningsvis på 200-300 skiddagar när man går SCoTT. Man kan ta CSN. Så nu har du lite val att göra, men brja som sagt med valet vilen skidanläggning du skulle vilja praoa på. Själv skulle jag nog rekommendera någon av SkiStar's anläggningar, de har en bra organisation uppbyggd kring skidskola och praktikanter. Här kommer lite nyttiga länkar: www.frilufts.se www.slao.se www.bliskidlarare.nu www.skidlararlinjen.se www.orsa.se/scott Går själv SCoTT och kan inte nog rekommendera denna utbildning. Har dock gjort så att jag gått följande väg: SLAO's introutbildning - prao Lindvallen - SLAO steg 1 - praktik Lindvallen - SCoTT. //KR - vill påpeka att jag kanske inte har helt rätt angående all fakta - [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Hur går man till väga för attt jobba som skidlärar
Tillbaka
Topp