Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Hur hantera "branta" isiga backar? (Amatör)
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="havreboll" data-source="post: 1004233" data-attributes="member: 60010"><p>Det är svårt att säga utan att ha sett dig åka men det känns rent spontant som att du blir rädd vid åkning i brantare backar med knepigare före. Detta leder ofta till att man ryggar tillbaka vilket minskar hur stark du blir och även leder till en felaktig åkställning. Med bakåtvikt är det svårt att överföra tryck till skidans stålkant och det är troligen därför du har problem att "få fast" skidorna. Det kan vara läskigt, men testa nästa gång att tänka att du har en enkrona i plösen på pjäxan som du inte får tappa. Enda sättet att inte tappa den blir därmed att klämma fast den med underbenet mot plösen vilket automatiskt leder till ökat plöstryck och bättre åkställning. En annan sak som jag själv tycker hjälper är att verkligen tänka på att trycka fram armarna och låtsas att det finns käppar i backen som du måste boxa. Båda dessa sakerna borde hjälpa dig att få en mer framåtlutad och aggressiv åkning vilket bör hjälpa. Detta såklart att min tolkade analys av vad som är problemet är korrekt.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="havreboll, post: 1004233, member: 60010"] Det är svårt att säga utan att ha sett dig åka men det känns rent spontant som att du blir rädd vid åkning i brantare backar med knepigare före. Detta leder ofta till att man ryggar tillbaka vilket minskar hur stark du blir och även leder till en felaktig åkställning. Med bakåtvikt är det svårt att överföra tryck till skidans stålkant och det är troligen därför du har problem att "få fast" skidorna. Det kan vara läskigt, men testa nästa gång att tänka att du har en enkrona i plösen på pjäxan som du inte får tappa. Enda sättet att inte tappa den blir därmed att klämma fast den med underbenet mot plösen vilket automatiskt leder till ökat plöstryck och bättre åkställning. En annan sak som jag själv tycker hjälper är att verkligen tänka på att trycka fram armarna och låtsas att det finns käppar i backen som du måste boxa. Båda dessa sakerna borde hjälpa dig att få en mer framåtlutad och aggressiv åkning vilket bör hjälpa. Detta såklart att min tolkade analys av vad som är problemet är korrekt. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Hur hantera "branta" isiga backar? (Amatör)
Tillbaka
Topp