Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Hur har ni råd ? Skidresor
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Nojlas" data-source="post: 427350" data-attributes="member: 32948"><p>Många svar, en del som missat huvudfrågan lite. Känner igen mig i grabben då jag själv som skåning i de yngre tonåren sällan skrapade ihop mer än 2 veckors skidåkning per år, om ens det... </p><p></p><p>Grabben är 15 bast och vill åka mer lagg. Vet inte om du jibbar, smiskar pist eller vill slakta stora berg, men de två förstnämnda går ganska lätt att stilla abstinensen på i små anläggningar som finns överallt. Du behöver bara fixa skjuts dit och tigga till dig ett liftkort av päronen. </p><p></p><p>Det stället där skon klämmer oftast hos en skidåkare är stålarna. Skidåkning är en dyr prylsport som kostar betydligt mer än att spela fotboll, sen är det inte alla som har Mt. Blanc runt knuten precis... man behöver stålar till att transportera sig också... </p><p>För att skaffa fett med stålar finns det dåligt med genvägar. Skaffa kneg m.a.o. Du får inte häftiga jobb när du är 15 bast, men ta skitjobben ändå! Fråga alla och överallt om de behöver sommarjobbare/helgjobbare. Det är även svårt att komma iväg på något i den här åldern, man är bunden till sina föräldrar... Försök övertala päronen om att skidåkning är bättre än att lapa sol på playan. (Om det inte fungerar: Hota med att tatuera in tribal-tatueringar över hela kroppen om du inte får minst X antal skiddagar per år) </p><p></p><p>När du kommer upp i gymnasie-ålder brukar man kunna få lite ordentligare sommarjobb. Eftersom du kommer gå yrkesutbildning kan du säkert sommarjobba inom det du utbildar dig på. (Kanske) Det kan ge ett bättre kassaflöde. </p><p>Tåg är billigt att åka i hela sverige, och boende på skidorter kan man hitta till ok priser. Vill man till alperna kan man åka med UCPA. (Använg google, ni vet hur det funkar...) Ingen glamour, inget lyxliv, men det blir franska alper med tillhörande skidåkning och många nya vänner till en billig peng!! </p><p></p><p></p><p>Som försäljare i sportbutik och personligen storkonsument av skidprylar kan jag avslöja lite knep hur ni köper billigare skidprylar: </p><p><strong>#1.</strong> Köp på rea. Nästa års skidor går inte fortare än fjolårets. </p><p><strong>#2.</strong> Köp inte brallorna här, jackan där och mössan nån annanstans. Storhandla hela outfiten i en och samma butik och få hjälp av en schysst säljare. Köper du t.ex. jacka, brallor och handskar kan man prova med "Jaha, men då bjuder du kanske på handskarna nu när jag köpt för så mycket?" Funkar ofta, om man bara frågar. Finns en prutmarginal på ca 10% som svensken aldrig utnyttjar. </p><p>Så ska du ha ny hjälm och goggles, fråga om du kan få ett schysst "paketpris" på en bra kombination. </p><p>Köper du dyra skidor, kanske kan man snacka sig till ett par stavar? </p><p>Köper du nya pjäxor kan man fråga vilka skidtrumpor som är bäst på markanden. När du fått svaret säger man "Då kan väl du bjuda på ett par sådana om jag tar de här pjäxorna?" Bara några exempel...</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Nojlas, post: 427350, member: 32948"] Många svar, en del som missat huvudfrågan lite. Känner igen mig i grabben då jag själv som skåning i de yngre tonåren sällan skrapade ihop mer än 2 veckors skidåkning per år, om ens det... Grabben är 15 bast och vill åka mer lagg. Vet inte om du jibbar, smiskar pist eller vill slakta stora berg, men de två förstnämnda går ganska lätt att stilla abstinensen på i små anläggningar som finns överallt. Du behöver bara fixa skjuts dit och tigga till dig ett liftkort av päronen. Det stället där skon klämmer oftast hos en skidåkare är stålarna. Skidåkning är en dyr prylsport som kostar betydligt mer än att spela fotboll, sen är det inte alla som har Mt. Blanc runt knuten precis... man behöver stålar till att transportera sig också... För att skaffa fett med stålar finns det dåligt med genvägar. Skaffa kneg m.a.o. Du får inte häftiga jobb när du är 15 bast, men ta skitjobben ändå! Fråga alla och överallt om de behöver sommarjobbare/helgjobbare. Det är även svårt att komma iväg på något i den här åldern, man är bunden till sina föräldrar... Försök övertala päronen om att skidåkning är bättre än att lapa sol på playan. (Om det inte fungerar: Hota med att tatuera in tribal-tatueringar över hela kroppen om du inte får minst X antal skiddagar per år) När du kommer upp i gymnasie-ålder brukar man kunna få lite ordentligare sommarjobb. Eftersom du kommer gå yrkesutbildning kan du säkert sommarjobba inom det du utbildar dig på. (Kanske) Det kan ge ett bättre kassaflöde. Tåg är billigt att åka i hela sverige, och boende på skidorter kan man hitta till ok priser. Vill man till alperna kan man åka med UCPA. (Använg google, ni vet hur det funkar...) Ingen glamour, inget lyxliv, men det blir franska alper med tillhörande skidåkning och många nya vänner till en billig peng!! Som försäljare i sportbutik och personligen storkonsument av skidprylar kan jag avslöja lite knep hur ni köper billigare skidprylar: [b]#1.[/b] Köp på rea. Nästa års skidor går inte fortare än fjolårets. [b]#2.[/b] Köp inte brallorna här, jackan där och mössan nån annanstans. Storhandla hela outfiten i en och samma butik och få hjälp av en schysst säljare. Köper du t.ex. jacka, brallor och handskar kan man prova med "Jaha, men då bjuder du kanske på handskarna nu när jag köpt för så mycket?" Funkar ofta, om man bara frågar. Finns en prutmarginal på ca 10% som svensken aldrig utnyttjar. Så ska du ha ny hjälm och goggles, fråga om du kan få ett schysst "paketpris" på en bra kombination. Köper du dyra skidor, kanske kan man snacka sig till ett par stavar? Köper du nya pjäxor kan man fråga vilka skidtrumpor som är bäst på markanden. När du fått svaret säger man "Då kan väl du bjuda på ett par sådana om jag tar de här pjäxorna?" Bara några exempel... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Hur har ni råd ? Skidresor
Tillbaka
Topp