Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Hur kör ni som har hög DIN?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="skibumwannabe" data-source="post: 1329577" data-attributes="member: 67733"><p>När jag slutade med råracing, fartdräkt och en och en halv storlek för små racepjäxor som 16 åring på 90 talet var man en fjant om man hade sina marker m48 racing bindningar skruvade lägre än 14. </p><p></p><p>När jag sedan jobbade som skidlärare på en av sveriges större skidskolor (och återfann skidglädjen) i slutet av 90 talet / början på 2000 talet sa min chef (en av sveriges första examinerade skidlärare) att om man stod rätt på skidorna så kan man skruva bindningarna hur lågt som helst. </p><p></p><p>De senaste 15 åren har jag åkt mellan 35 och 50 dagar per säsong i alperna och skruvar inte bidningarna mycket högre en dig. </p><p></p><p>Min högst ovetenskapliga erfarenhet är:</p><p>1. Rätt förspänning är otroligt mycket viktigare än rätt DIN för att en bindning skall fungera som den ska.</p><p>2. Högt skruvade DIN värden på alpin bindningar och låsta pin bindningar säger mer om åkarens behov av bekräftelse än åkarens behov att inte tappa skidorna.</p><p></p><p>Med detta sagt skulle jag trots detta rekommendera att köpa premium bindningar till alla som åker mer än någon vecka och någon helg per år. Inte för att dessa går att skruva högre utan för att känslan är så mycket bättre (antagligen pga mer metal och mindre plast i konstruktionen).</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="skibumwannabe, post: 1329577, member: 67733"] När jag slutade med råracing, fartdräkt och en och en halv storlek för små racepjäxor som 16 åring på 90 talet var man en fjant om man hade sina marker m48 racing bindningar skruvade lägre än 14. När jag sedan jobbade som skidlärare på en av sveriges större skidskolor (och återfann skidglädjen) i slutet av 90 talet / början på 2000 talet sa min chef (en av sveriges första examinerade skidlärare) att om man stod rätt på skidorna så kan man skruva bindningarna hur lågt som helst. De senaste 15 åren har jag åkt mellan 35 och 50 dagar per säsong i alperna och skruvar inte bidningarna mycket högre en dig. Min högst ovetenskapliga erfarenhet är: 1. Rätt förspänning är otroligt mycket viktigare än rätt DIN för att en bindning skall fungera som den ska. 2. Högt skruvade DIN värden på alpin bindningar och låsta pin bindningar säger mer om åkarens behov av bekräftelse än åkarens behov att inte tappa skidorna. Med detta sagt skulle jag trots detta rekommendera att köpa premium bindningar till alla som åker mer än någon vecka och någon helg per år. Inte för att dessa går att skruva högre utan för att känslan är så mycket bättre (antagligen pga mer metal och mindre plast i konstruktionen). [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Hur kör ni som har hög DIN?
Tillbaka
Topp