Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Hur långa ska off-pist skidor vara?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 580682" data-attributes="member: 12152"><p>En vanlig feluppfattning är att det är lättare att åka med ett par kortare skidor. Så är inte fallet, oavsett om det är i eller utanför pisten. En avancerad åkare av din storlek kan känna in balansen och få ut en del prestanda även ur en så kort skida som Gotama 175 och säkert ta sig ner med någon form av heder. Men för en medelgod åkare av din storlek så kommer den skidan att vara mycket svåråkt i mjukare snö. För att få en lättåkt skida väljer du istället en längre skida med ett mjukare flex. Då får du hjälp av längden i form av flyt, och samtidigt får du en skida som är lätthanterlig och kvick iom flexet.</p><p></p><p>För en åkare av din storlek och vikt så kan man klassa de flesta skidor som mjuka. Gotama 190 eller Katana 190 blir lagom för dig om du vill ha ett par små och smidiga skidor från Völkl. Vill du ha full prestanda för större åkning så bör du gå upp ett snäpp till i längd till 194-197.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 580682, member: 12152"] En vanlig feluppfattning är att det är lättare att åka med ett par kortare skidor. Så är inte fallet, oavsett om det är i eller utanför pisten. En avancerad åkare av din storlek kan känna in balansen och få ut en del prestanda även ur en så kort skida som Gotama 175 och säkert ta sig ner med någon form av heder. Men för en medelgod åkare av din storlek så kommer den skidan att vara mycket svåråkt i mjukare snö. För att få en lättåkt skida väljer du istället en längre skida med ett mjukare flex. Då får du hjälp av längden i form av flyt, och samtidigt får du en skida som är lätthanterlig och kvick iom flexet. För en åkare av din storlek och vikt så kan man klassa de flesta skidor som mjuka. Gotama 190 eller Katana 190 blir lagom för dig om du vill ha ett par små och smidiga skidor från Völkl. Vill du ha full prestanda för större åkning så bör du gå upp ett snäpp till i längd till 194-197. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Hur långa ska off-pist skidor vara?
Tillbaka
Topp