Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Sommar
Vattensport
Hur många knop för Wakeboard?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mikael_Roos" data-source="post: 187546" data-attributes="member: 15567"><p>Proffsen kör i upp till 20 knop (23 mph). Ju bättre du blir ju fortare vill du antagligen köra.</p><p>Vad gäller vågen är den oftast större i högre hastigheter. Dock kan den tänkas bli pikigare och få en bättre lip i lite högre fart. När du kommer upp i 19-20 knop brukar vågen oftast minska lite och tappa lite av sin lip. Samtidigt blir vågen hårdare ju fortare du kör. I hastigheter då vågen är hög och pikig kan du få bra lyft uppåt, men det är oftast svårt att komma långt. Pressar du hårt mot vågen med en bra "progressive edge" och håller den igenom vågen kommer du att trycka igenom den mjuka vågen och ändå inte komma långt, dock fortfarande högt. Kör du lite högre fart med bra edge så kommer du att flyga långt ut i plattvattnet på andra sidan vågen.</p><p></p><p>Jag har hela tiden trott att jag legat i ca 20 knop, mest eftersom både knopmätaren i båten och uträkningar vad gäller varvtal och propellerstigning med m.m. sa att jag låg i ca 20 knop. När jag var ute med polaren senast och körde hade han med sig sin gps och vi loggade farten när vi körde. Vi låg i allt mellan 17-19 mph när vi körde i våran normala hastighet och 23 mph, 20 knop, känder sjukt fort.</p><p>Har alla ni som sagt hur fort ni kör mätvärden från GPS på era hastigheter? Tryckloggar (vanliga knopmätare) är inte speciellt noggranna, framförallt inte i så låga farter.</p><p></p><p>Roos</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mikael_Roos, post: 187546, member: 15567"] Proffsen kör i upp till 20 knop (23 mph). Ju bättre du blir ju fortare vill du antagligen köra. Vad gäller vågen är den oftast större i högre hastigheter. Dock kan den tänkas bli pikigare och få en bättre lip i lite högre fart. När du kommer upp i 19-20 knop brukar vågen oftast minska lite och tappa lite av sin lip. Samtidigt blir vågen hårdare ju fortare du kör. I hastigheter då vågen är hög och pikig kan du få bra lyft uppåt, men det är oftast svårt att komma långt. Pressar du hårt mot vågen med en bra "progressive edge" och håller den igenom vågen kommer du att trycka igenom den mjuka vågen och ändå inte komma långt, dock fortfarande högt. Kör du lite högre fart med bra edge så kommer du att flyga långt ut i plattvattnet på andra sidan vågen. Jag har hela tiden trott att jag legat i ca 20 knop, mest eftersom både knopmätaren i båten och uträkningar vad gäller varvtal och propellerstigning med m.m. sa att jag låg i ca 20 knop. När jag var ute med polaren senast och körde hade han med sig sin gps och vi loggade farten när vi körde. Vi låg i allt mellan 17-19 mph när vi körde i våran normala hastighet och 23 mph, 20 knop, känder sjukt fort. Har alla ni som sagt hur fort ni kör mätvärden från GPS på era hastigheter? Tryckloggar (vanliga knopmätare) är inte speciellt noggranna, framförallt inte i så låga farter. Roos [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Sommar
Vattensport
Hur många knop för Wakeboard?
Tillbaka
Topp