Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Hur många par skidor behöver man
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="centralbyrakraten" data-source="post: 199151" data-attributes="member: 47541"><p>Om vi börjar med den mängden man egentligen behöver så är antalet ganska så högt. Självklart så bör det finnas ett par vassa pistsmiskare i arsenalen. Ska man nöta mycket pist under en vinter kan det faktiskt synas försvarbart med både två, tre och fyra par: S, GS, SG och DH är ju diciplinerna. </p><p></p><p>Sedan åks det en del utanför de preparerade nedfarterna och då ska det till ytterligare några verktyg: Ett par riktigt långa och styva lagg för de lite mer oförlåtande snöförhållandena, här kan det också vara på sin plats med ytterligare ett par, då lite fetare, långa styva skidor. Oavsett om man åker i alperna, Sverige eller på andra sidan atlanten kommer man förr eller senare att hamna i skogen och då är ju ett par kortare, lite bredare skidor på sin plats. Snabba svängar och lite mer snö kräver ju sina verktyg. Här kan twin tip vara på sin plats. Jag skulle också vilja komplettera min off-pistuppsättning med ett universalverktyg, inte allt för långa och breda men ändå ganska styva att ta med de dagar som man tvivlar på snöförhållandena.</p><p></p><p>När vi då avhandlat off-pist skidorna kan vi lika gärna slänga med ett par randolagg till skidboden.</p><p></p><p>Trots att jag passerat 30-års strecket har jag lyckats irra in i parken vid några tillfällen. Då uppstår ett vakuum i min skiduppsättning. Med ett par kortare, inte allt för breda twintip skulle jag i alla fall inte kunna skylla mitt nederlag på utrustningen. Här ser vi också behovet av ett par trashskidor för diverse rail och bonk.</p><p></p><p>Självklart ska man fylla på förrådet med några telemarksskidor. Ett par för pist och ett par för off-pist.</p><p></p><p>Totalt har jag ett behov av 13 skidor allt som allt.</p><p></p><p>Tyvärr finns det en del hinder ivägen för detta: eventuella partners har redan nämts, rent ekonomiska aspekter samt etik och moral. Då får jag nog nöja mig med endast ett par pistskidor som också får duga i pipen. Off-piståkning får bli lite begränsad av den sker på just ett par skidor. Randoskidorna är fullt försvarbara samt ett par telislagg. </p><p></p><p>Med ekonomiska, relationsmässiga och moraliska aspekter inväga så blir svaret: totalt 4 par skidor.</p><p></p><p>I verkligheten finns det vissa sätt att kringå de ovan nämnda aspekterna genom att inte avyttra gamla skidor då nya inhandlas och då borde svaret bli: totalt 5-6 par skidor.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="centralbyrakraten, post: 199151, member: 47541"] Om vi börjar med den mängden man egentligen behöver så är antalet ganska så högt. Självklart så bör det finnas ett par vassa pistsmiskare i arsenalen. Ska man nöta mycket pist under en vinter kan det faktiskt synas försvarbart med både två, tre och fyra par: S, GS, SG och DH är ju diciplinerna. Sedan åks det en del utanför de preparerade nedfarterna och då ska det till ytterligare några verktyg: Ett par riktigt långa och styva lagg för de lite mer oförlåtande snöförhållandena, här kan det också vara på sin plats med ytterligare ett par, då lite fetare, långa styva skidor. Oavsett om man åker i alperna, Sverige eller på andra sidan atlanten kommer man förr eller senare att hamna i skogen och då är ju ett par kortare, lite bredare skidor på sin plats. Snabba svängar och lite mer snö kräver ju sina verktyg. Här kan twin tip vara på sin plats. Jag skulle också vilja komplettera min off-pistuppsättning med ett universalverktyg, inte allt för långa och breda men ändå ganska styva att ta med de dagar som man tvivlar på snöförhållandena. När vi då avhandlat off-pist skidorna kan vi lika gärna slänga med ett par randolagg till skidboden. Trots att jag passerat 30-års strecket har jag lyckats irra in i parken vid några tillfällen. Då uppstår ett vakuum i min skiduppsättning. Med ett par kortare, inte allt för breda twintip skulle jag i alla fall inte kunna skylla mitt nederlag på utrustningen. Här ser vi också behovet av ett par trashskidor för diverse rail och bonk. Självklart ska man fylla på förrådet med några telemarksskidor. Ett par för pist och ett par för off-pist. Totalt har jag ett behov av 13 skidor allt som allt. Tyvärr finns det en del hinder ivägen för detta: eventuella partners har redan nämts, rent ekonomiska aspekter samt etik och moral. Då får jag nog nöja mig med endast ett par pistskidor som också får duga i pipen. Off-piståkning får bli lite begränsad av den sker på just ett par skidor. Randoskidorna är fullt försvarbara samt ett par telislagg. Med ekonomiska, relationsmässiga och moraliska aspekter inväga så blir svaret: totalt 4 par skidor. I verkligheten finns det vissa sätt att kringå de ovan nämnda aspekterna genom att inte avyttra gamla skidor då nya inhandlas och då borde svaret bli: totalt 5-6 par skidor. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Hur många par skidor behöver man
Tillbaka
Topp