Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
I mitt tycke är tranceiver prio då jag själv inte åker med andra utan tranceiver. Vill du åka med någon som överlever pga ABS men inte har utrustningen för att hitta och gräva fram dig?Jag funderade på samma sak, det slog mig att jag köpte trancivern vårvintern 2006 och att det börjar bli rätt länge sen även om den fortfarande funkar. En ny är sannolikt lite snabbare att analysera signalerna och visa riktning, kanske också lite bättre räckvidd. MEN.
Hur stor del av av tiden från lavinen stannar tills att perssonen är framgrävd är "finsök"?
Beror ju på hur stor käglan är, terräng och hur djup offret ligger men det borde vara avsevärt mer tid som går åt till att ta sig till käglan, hitta en första signal, sonda och gräva.
Så jag kom fram till att en ny tranciver vore nice men jag köpte en större spade istället!
Spar nog mer tid med den totalt sett jmf en ny tranciver. Och jag borde framförallt träna mer sökning.
Skulle jag vara 20 och bygga upp en setup för offpist och turande från start igen skulle jag köpa en ballongsäck och sen bygga på med tranciver och mm när ekonomin tillät. Nu känns det som att folk gör tvärtom av vana och tradition trots att statistiken talar för att det är den enskilt bästa prylen för att förebygga dödliga lavinolyckor. Så har du inte en abs-säck än och vill köpa en ny tranciver, köp en ryggsäck istället!
I mitt tycke är tranceiver prio då jag själv inte åker med andra utan tranceiver. Vill du åka med någon som överlever pga ABS men inte har utrustningen för att hitta och gräva fram dig?
Du sätter fingret på en viktig point
Var befinner sej de som skall söka i förhållande till offren/ offret. Är det första mannen som fångats är det ju enklare.då kan man följa lavingatan under sökning
Men att pulsa uppför i oländig terräng i djup snö särskilt om gruppen spritts omöjligt om
man inte har hudar. därför lägg in nödnummret och ha appen visa min position. En larmar omedelbart
övriga gör så gott dom kan.
Tyvärr har jag fått prova.
Jag funderade på samma sak, det slog mig att jag köpte trancivern vårvintern 2006 och att det börjar bli rätt länge sen även om den fortfarande funkar. En ny är sannolikt lite snabbare att analysera signalerna och visa riktning, kanske också lite bättre räckvidd. MEN.
Hur stor del av av tiden från lavinen stannar tills att perssonen är framgrävd är "finsök"?
Beror ju på hur stor käglan är, terräng och hur djup offret ligger men det borde vara avsevärt mer tid som går åt till att ta sig till käglan, hitta en första signal, sonda och gräva.
Så jag kom fram till att en ny tranciver vore nice men jag köpte en större spade istället!
Spar nog mer tid med den totalt sett jmf en ny tranciver. Och jag borde framförallt träna mer sökning.
Skulle jag vara 20 och bygga upp en setup för offpist och turande från start igen skulle jag köpa en ballongsäck och sen bygga på med tranciver och mm när ekonomin tillät. Nu känns det som att folk gör tvärtom av vana och tradition trots att statistiken talar för att det är den enskilt bästa prylen för att förebygga dödliga lavinolyckor. Så har du inte en abs-säck än och vill köpa en ny tranciver, köp en ryggsäck istället!