Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Toppturer
Hur mycket gör ett kilo på skidorna vid turande.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Tompan14" data-source="post: 981737" data-attributes="member: 74439"><p>Ett kg gör mycket, en generell tumregel säger att 1 kg på fötterna motsvarar 5 kg på ryggen i energiåtgång Även om det bör sägas att många vandrare är skeptiska till den tumregeln, då den grundar sig i amerikanska arméns beräkningar vid språngmarsch, men för skidalpinism tror jag den ligger ganska nära sanningen.</p><p></p><p>Många brukar säga att de prioriterar åkningen nedför när de ska motivera sin tunga utrustning, men missar ofta att se helhetsbilden.</p><p>Med lättare grejor så är du snabbare och kan således klämma in fler och/eller längre åk per dag, du är mindre trött när du kommer upp och har mer krafter för själva åkningen. Allt detta är aspekter jag som jag lägger i "prioriterar utförsåkningen"-korgen, inte i den andra korgen.</p><p></p><p>Sen ska man inte förringa säkerhetsaspekten av lätt utrustning, ju snabbare du rör dig desto mindre tid spenderar du i en exponerad situation och skulle fläkten träffas så har du mer energi till problemlösning, lågt blodsocker kan vara väldigt farligt när man måste fatta viktiga beslut.</p><p></p><p>Men huruvida det är värt pengarna kan naturligtvis ingen annan än du själv svara på.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Tompan14, post: 981737, member: 74439"] Ett kg gör mycket, en generell tumregel säger att 1 kg på fötterna motsvarar 5 kg på ryggen i energiåtgång Även om det bör sägas att många vandrare är skeptiska till den tumregeln, då den grundar sig i amerikanska arméns beräkningar vid språngmarsch, men för skidalpinism tror jag den ligger ganska nära sanningen. Många brukar säga att de prioriterar åkningen nedför när de ska motivera sin tunga utrustning, men missar ofta att se helhetsbilden. Med lättare grejor så är du snabbare och kan således klämma in fler och/eller längre åk per dag, du är mindre trött när du kommer upp och har mer krafter för själva åkningen. Allt detta är aspekter jag som jag lägger i "prioriterar utförsåkningen"-korgen, inte i den andra korgen. Sen ska man inte förringa säkerhetsaspekten av lätt utrustning, ju snabbare du rör dig desto mindre tid spenderar du i en exponerad situation och skulle fläkten träffas så har du mer energi till problemlösning, lågt blodsocker kan vara väldigt farligt när man måste fatta viktiga beslut. Men huruvida det är värt pengarna kan naturligtvis ingen annan än du själv svara på. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Toppturer
Hur mycket gör ett kilo på skidorna vid turande.
Tillbaka
Topp