Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Hur mycket kan man slipa skidor?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 1097003" data-attributes="member: 12152"><p>Det går snarare att slipa 100 gånger om vi pratar en vanlig standardslip. </p><p></p><p>Det som avverkar mycket belag är att ordentligt planslipa en skida som är riktigt dålig i aspekten hur plant belaget är, men det är inget som en skidbutik gör utan att uttryckligen få order om det och knappt ens då om man inte har tur att få en riktigt noggrann verkstadsjobbare. Genomslipningar förekommer i princip inte på privatägda skidor och när hyrskidor slipas mellan varje hyrtagare så håller de ändå en bit över 300 hyrdagar normalt sett. Storbutikerna på skidorterna köra skidorna 1-2 säsonger och sen säljs de vidare till låglandsanläggningar eller lågprisuthyrning och hyrs ut i flera år till. Då är det en hel del veckouthyrning i de siffrorna, men hyrskidor slipas ändå betydligt oftare än normalåkarens egna skidor. De skidor som jag har sett bli genomslipade har alltid varit några år gamla hyrskidor eller defekta exemplar där delar av belaget har varit för tunt redan från början. </p><p></p><p>Om du inte har problem med jämnheten i belagen och beställer en riktig avverkningsplaning utan bara slipar vanligt behöver du med andra ord inte oroa dig det minsta vid maskinslip. Då är risken betydligt större att man avverkar för mycket material vid sidokantsslip med handverktyg, speciellt på raceskidor med mjukt stål i kanterna.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 1097003, member: 12152"] Det går snarare att slipa 100 gånger om vi pratar en vanlig standardslip. Det som avverkar mycket belag är att ordentligt planslipa en skida som är riktigt dålig i aspekten hur plant belaget är, men det är inget som en skidbutik gör utan att uttryckligen få order om det och knappt ens då om man inte har tur att få en riktigt noggrann verkstadsjobbare. Genomslipningar förekommer i princip inte på privatägda skidor och när hyrskidor slipas mellan varje hyrtagare så håller de ändå en bit över 300 hyrdagar normalt sett. Storbutikerna på skidorterna köra skidorna 1-2 säsonger och sen säljs de vidare till låglandsanläggningar eller lågprisuthyrning och hyrs ut i flera år till. Då är det en hel del veckouthyrning i de siffrorna, men hyrskidor slipas ändå betydligt oftare än normalåkarens egna skidor. De skidor som jag har sett bli genomslipade har alltid varit några år gamla hyrskidor eller defekta exemplar där delar av belaget har varit för tunt redan från början. Om du inte har problem med jämnheten i belagen och beställer en riktig avverkningsplaning utan bara slipar vanligt behöver du med andra ord inte oroa dig det minsta vid maskinslip. Då är risken betydligt större att man avverkar för mycket material vid sidokantsslip med handverktyg, speciellt på raceskidor med mjukt stål i kanterna. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Hur mycket kan man slipa skidor?
Tillbaka
Topp