Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Hur mycket teknik behövs för att carva med toppskidor? (omformulerad)
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Skidsuge-Erik" data-source="post: 1034094" data-attributes="member: 118157"><p>Ja, det är det stora mysterier med skidor, hur dom kommer va och hur dom upplevs. Har funderat väldigt mycket på det där själv under dom senaste åren.</p><p></p><p>Vilka rocker skidor har du provat? Ett säkert kort är ju att gå på dom som du gillade, En Blizzard S-Power. 174 cm. Själv har jag aldrig köpt nya skidor utan att ha provat dom(dock har jag valt andra otestade längder)</p><p>Har däremot köpt 4 begagnade skidor utan att ha provat, med i stort sett positiva erfarenheter av dom alla.</p><p></p><p></p><p>Men lite mer info till dig(OBS MINA HEMASNICKRADE TEORIER, jag är långt ifrån mest kunnig på det här forumet). Hur svängiga dom är beror till stor del på skidans skärning. Hur snabbt dom går in kan sägas avgöras av bredden därfram, och hur mycket kraft/sväng dom ger ut ur svängen(den roliga biten).</p><p>Räkna på förhållandet mellan midjan o bakändan. Längden på skidan spelar även roll, men i relativt 1:1 proportion. </p><p>En annan aspekt som jag tror påverkar hur svängig en skida känns är vridstyv skidan är. Det blir en mer direkt och enormt mycket mer kraftfullare sväng. (Detta är något som jag tror att du är ute efter). Vridstyva skidor är roliga skidor. En tredje aspekt är om skidan har rocker. En rocker skida går väldigt snabbt in i sväng, man behöver knappt luta på dom. </p><p></p><p></p><p>Vad gäller isgreppsbiten ska skidan vara hård under foten och väldämpad. En skida kan ha stor vridmjukhet men ändå ha ett enormt isgrepp. Känslan av att åka på en skida med dessa egenskaper är att den inte känns lika direkt under foten när man svänger, men likväl leverar superskarpa skär.</p><p>Vissa märken har generelt bättre isgrepp medans vissa andra har sämre. Jag anser att Stöckli har väldigt bra medans Völkl har mer odämpade skidor med sämmre isgrepp. Dock så är känslan i völkls skidor väldigt direkt o ger en rolig skida. </p><p></p><p>Känslan av att skidan går på räls är nog mer svårdenierad. Har te,x en smal race skicross skida som går på räls o som går rakt igenom små snövallar. Den ska va hård, hyfsat styvt flex, vridstyv, och bra dämpad. En bra skida.</p><p></p><p>Fischer 900 progressor med rocker har jag aldrig provat. Dock har jag provat endel av den gammla modellen uran rocker, och dom är absolut inte den optimala skidan för dig. På tok för veka, ingen kick ur svängen. Lättkörda men skittråkiga. På tok för dålig vridstyvhet. </p><p></p><p>Tips på bra skidor för dig att ta dig en närmare titt på:</p><p> Norica Dobberman SLR evo EDT. Slalomradie, dock saknar den rocker.</p><p>Nordica DOBERMANN SPITFIRE EVO EDT. En skida med något större svängradie, men tar du den i den korta längden tror jag att den blir rätt bra ändå. Nog mitt bästa tips. Har åkt dess storebror GSR evo edt och den är kanske den bästa skidan jag åkt på i mitt liv. </p><p>Atomic D2 redsster SL. Säkert också en bra skida för din åkning. </p><p></p><p>Precis, du ska inte ha en skida som passar dig näst bäst, du ska ha den som passar dig bäst av alla. Kanske är det spitfire evo edt.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Skidsuge-Erik, post: 1034094, member: 118157"] Ja, det är det stora mysterier med skidor, hur dom kommer va och hur dom upplevs. Har funderat väldigt mycket på det där själv under dom senaste åren. Vilka rocker skidor har du provat? Ett säkert kort är ju att gå på dom som du gillade, En Blizzard S-Power. 174 cm. Själv har jag aldrig köpt nya skidor utan att ha provat dom(dock har jag valt andra otestade längder) Har däremot köpt 4 begagnade skidor utan att ha provat, med i stort sett positiva erfarenheter av dom alla. Men lite mer info till dig(OBS MINA HEMASNICKRADE TEORIER, jag är långt ifrån mest kunnig på det här forumet). Hur svängiga dom är beror till stor del på skidans skärning. Hur snabbt dom går in kan sägas avgöras av bredden därfram, och hur mycket kraft/sväng dom ger ut ur svängen(den roliga biten). Räkna på förhållandet mellan midjan o bakändan. Längden på skidan spelar även roll, men i relativt 1:1 proportion. En annan aspekt som jag tror påverkar hur svängig en skida känns är vridstyv skidan är. Det blir en mer direkt och enormt mycket mer kraftfullare sväng. (Detta är något som jag tror att du är ute efter). Vridstyva skidor är roliga skidor. En tredje aspekt är om skidan har rocker. En rocker skida går väldigt snabbt in i sväng, man behöver knappt luta på dom. Vad gäller isgreppsbiten ska skidan vara hård under foten och väldämpad. En skida kan ha stor vridmjukhet men ändå ha ett enormt isgrepp. Känslan av att åka på en skida med dessa egenskaper är att den inte känns lika direkt under foten när man svänger, men likväl leverar superskarpa skär. Vissa märken har generelt bättre isgrepp medans vissa andra har sämre. Jag anser att Stöckli har väldigt bra medans Völkl har mer odämpade skidor med sämmre isgrepp. Dock så är känslan i völkls skidor väldigt direkt o ger en rolig skida. Känslan av att skidan går på räls är nog mer svårdenierad. Har te,x en smal race skicross skida som går på räls o som går rakt igenom små snövallar. Den ska va hård, hyfsat styvt flex, vridstyv, och bra dämpad. En bra skida. Fischer 900 progressor med rocker har jag aldrig provat. Dock har jag provat endel av den gammla modellen uran rocker, och dom är absolut inte den optimala skidan för dig. På tok för veka, ingen kick ur svängen. Lättkörda men skittråkiga. På tok för dålig vridstyvhet. Tips på bra skidor för dig att ta dig en närmare titt på: Norica Dobberman SLR evo EDT. Slalomradie, dock saknar den rocker. Nordica DOBERMANN SPITFIRE EVO EDT. En skida med något större svängradie, men tar du den i den korta längden tror jag att den blir rätt bra ändå. Nog mitt bästa tips. Har åkt dess storebror GSR evo edt och den är kanske den bästa skidan jag åkt på i mitt liv. Atomic D2 redsster SL. Säkert också en bra skida för din åkning. Precis, du ska inte ha en skida som passar dig näst bäst, du ska ha den som passar dig bäst av alla. Kanske är det spitfire evo edt. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Hur mycket teknik behövs för att carva med toppskidor? (omformulerad)
Tillbaka
Topp