Hur påverkas köer och trängsel vid World Cup-tävlingar?

Joj2

Medlem
Hallå!
Planerar för en skidresa i mars och sneglar på La Thuile, där jag bara åkt en enstaka dag tidigare och gärna utforskar mer. Nu är det så att damernas World Cup har tävlingar där precis den helg jag har i åtanke. Tänkte därför höra mig för om hur sådana events påverkar trängseln på orten? Kan tänka mig att det blir mycket folk, men att flertalet hänger runt tävlingsbackarna, som torde vara helt avstängda? Men vad brukar hända i resten av skidsystemet - blir det folk överallt, liftköer och allmän trängsel? Vad säger erfarenheten?

Det beror nog på hur systemet är kring raceområdet.
I Åre finns det ju tunnlar under Gästrappet för att man ska kunna ha öppet, alla orter har kanske inte samma infrastruktur.

I ett välplanerat system så kan det ironiskt nog vara mindre trångt i backarna, åtminstone en bit från tävlingsområdet. Däremot så lär det vara många boenden som redan är uppbokade inför att WC-cirkusen kommer till byn. Tävlande, tränare, tävlingsorganisation, journalister, funktionärer, ...

Åkt i Grindelwald-Wengen när det var race i Wengen. Mindre folk än vanligt i resten av systemet. Antar att det hänger mycket på hur skidsystemet ser ut och hur lätt man kan undvika tävlingsområdet. Den delen funkar bra i Grindelwald eftersom man kommer upp från andra sidan sas.

La Thuile har ju inget enormt skidsystem och där finns i princip bara en gemensam dalstation och därifrån går alla backar och liftar upp/ned i nästan samma riktning. Dessutom var det ganska trångt med parkering nära liftarna den normala lördag vi anlände förrförra vintern. Jag fick parkera en bra bit bort (typ 800 meter) vid husbilarna och det var inte mycket plats att lasta av de övriga närmare liftarna. Skidbussarna var också ganska glest gående och fulla under veckan. Det finns iofs faktiskt två sätt att nå La Thuile med bil nerifrån Aostadalen, en kortare och en längre väg. På samma sätt finns det två olika sätt att nå med bil till liftarna, men...

Jag kan tänka mig att det blir ganska hektiskt och trångt i just denna ort vid en WC-tävling. Något oklart hur mycket det märks uppe i de övriga backarna men troligen blir det inte helt smärtfritt.

Tack för input! Att informationen i sig är motsägelsefull är ju självklart - eftersom inga tävlingar och inga skidsystem är identiska.

Avbokningsbart boende är redan kirrat, även om det hamnade en knapp kilometers gångväg från liftarna.

Tydligen kommer det röra sig om störtlopp och Super-G, båda i en brant svart backe genom skogen ner till byn. Det borde ju betyda att folkmassorna koncentreras kring denna samt nere i målområdet, och att när man väl kommit upp i systemet borde det glesna ut med människor?

En annan fråga: Hur mycket fest och glam brukar det vara i samband med WC-tävlingar? Kanske läge att uppleva?

Jag antar att det är ungefär lika sömnigt som i typ Kvittfjell och Zauchensee. Vi snackar inte om likadana deltävlingar som Kitz, Schladming, Adelboden, Val Gardena osv.

Instämmer delvis med Tailgunnar men kanske inte sömnigt och La Thuile är verkligen ganska... trångt. Här nedan kan man få litet känsla för hur det var 2020 (se länk). 48 TV-tekniker bara... Plus utrustning (lastbilar med kontrollrum och antenner etc), staff till skidåkarna, arrangörerna själva, tillströmmande publik etc. i en skidort där det är ganska trångt en helt vanlig lördag. Fest och glam tror jag iofs inte det blir så mycket av (utom reklamjippon) och efter prisutdelningen tror jag de flesta snabbt drar hemåt.

Har man aldrig sett en WC-tävling på plats så kan det ju faktiskt vara en kul grej att uppleva. Annars gissar jag att man kan fly längre upp i liftsystemet om man är först när liftarna öppnar. Om inte annat kan man ta sig på skidor ända bort till La Rosière vars soliga fina backar jag egentligen gillar ännu mer för min del.

Jag har varit i Andorra vid två tillfällen när de kört Världscupsavslutningar, både i slalom och fartgrenarna. Det man ska komma ihåg är att mycket hotell-kapacitet tas upp av teamen bakom åkarna, eventpersonal, Tv-team och en hel del annat folk som inte kommer att belasta liftarna särkilt nämnvärt. Så det har varit riktigt lugnt i backarna! Sen är det ju så att backarna de ska tävla i blir avstängda men det brukar inte vara så farligt.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp