Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Toppturer
Hur säkert åker vi egentligen?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="ederedler" data-source="post: 282469" data-attributes="member: 70369"><p>Läste faktiskt lavinkunskap som indivuduellt val på gymnasiet. Tror kursen hette skidåkning B eller äventyrsaktiviteter. </p><p></p><p>Varför inte spade, sond och transa i Åre? </p><p>För att det normalt blir mycket uppåkt mellan snöfallen och därför binder snölagren ihop mycket bra på de vanliga offpiståken, därmed mycket liten lavinfara.</p><p>Under en normal helg i Mars är ju varenda kvadratmeter uppåkt och sannolikheten att en lavin ska gå trots hundratals tidigare åkare är minimal. Men den finns! Sluttningen är fortfarande brant och snötäckt. </p><p>Om högzon varit stängd pga snö och blåst en längre tid och det drivit in stora mängder snö gäller naturligtvis andra förutsättningar, då betraktar jag skutan precis på samma sätt som vid toppturer dvs med försiktighet och skepcis. </p><p>Du har rätt i att jag inte åker med tillräckligt stor säkerhetsmarginal nedanför hällfjället men att en lavin ska spontansläppa, ok det är ofta andra pappskallar ute samtidigt och åker ovanför, är osannolikt. Dessutom går det ju alltid att åka ovanför, då är inte sista biten ner mot tott så brant.</p><p></p><p>Jag hittar bra i Åres offpist och har hyfsad koll på var det brukar gå laviner. Därav en kanske falsk tryghet. Vid toppturer är det en annan sak, brist på lokalkännedomm, tidigare snöförhllanden under säsongen och betydligt längre till sjukvård och civilisation gör att jag aldrig skuller ta samma risker vare sig åkmässigt eller avseende lavinrisken. </p><p></p><p>/God Tur!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="ederedler, post: 282469, member: 70369"] Läste faktiskt lavinkunskap som indivuduellt val på gymnasiet. Tror kursen hette skidåkning B eller äventyrsaktiviteter. Varför inte spade, sond och transa i Åre? För att det normalt blir mycket uppåkt mellan snöfallen och därför binder snölagren ihop mycket bra på de vanliga offpiståken, därmed mycket liten lavinfara. Under en normal helg i Mars är ju varenda kvadratmeter uppåkt och sannolikheten att en lavin ska gå trots hundratals tidigare åkare är minimal. Men den finns! Sluttningen är fortfarande brant och snötäckt. Om högzon varit stängd pga snö och blåst en längre tid och det drivit in stora mängder snö gäller naturligtvis andra förutsättningar, då betraktar jag skutan precis på samma sätt som vid toppturer dvs med försiktighet och skepcis. Du har rätt i att jag inte åker med tillräckligt stor säkerhetsmarginal nedanför hällfjället men att en lavin ska spontansläppa, ok det är ofta andra pappskallar ute samtidigt och åker ovanför, är osannolikt. Dessutom går det ju alltid att åka ovanför, då är inte sista biten ner mot tott så brant. Jag hittar bra i Åres offpist och har hyfsad koll på var det brukar gå laviner. Därav en kanske falsk tryghet. Vid toppturer är det en annan sak, brist på lokalkännedomm, tidigare snöförhllanden under säsongen och betydligt längre till sjukvård och civilisation gör att jag aldrig skuller ta samma risker vare sig åkmässigt eller avseende lavinrisken. /God Tur! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Toppturer
Hur säkert åker vi egentligen?
Tillbaka
Topp