Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Toppturer
Hur säkert åker vi egentligen?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Skidpryot" data-source="post: 282634" data-attributes="member: 33785"><p>Har inte varit inne här på ett bra tag nu, säkert några år...verkar inte missat så mycket...</p><p></p><p>Spade, sond och transciver är inget man bör ha, utan något man ska ha utanför markerade områden. En kurs i lavinkunskap och hur man använder utrustningen är väldigt värdefullt. Sen finns det en hel del annan utrustning och kunskap som är bra att ha med sig. Allt detta gör det hela mycket säkrare och roligare om man anväder allt rätt.</p><p></p><p>Att på egen hand åka efter andra offpist åkare är bara korkat. Man skall aldrig åka ensam, dessutom vet man ju inte om de framför har den minsta koll på läget...kanske är de lika vårdslösa...!?</p><p></p><p>Om jag inte minns fel så dog en rysk man under en guidad tur i Svenska fjäll för något år sedan. Minns inte var men ändå.</p><p></p><p>Gick en stor lavin i Abisko för några år sen, tror att brottkanten var över tre meter. Har också för mig att det var två killar som utlöste den. Lavinen döptes till shiva...kolla upp vad guden shiva representerar...kan ju ge en liten ledtråd om vad det handlar om...</p><p></p><p>Visst går det laviner...också här i Sverige...liksom i Schweiz...</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Skidpryot, post: 282634, member: 33785"] Har inte varit inne här på ett bra tag nu, säkert några år...verkar inte missat så mycket... Spade, sond och transciver är inget man bör ha, utan något man ska ha utanför markerade områden. En kurs i lavinkunskap och hur man använder utrustningen är väldigt värdefullt. Sen finns det en hel del annan utrustning och kunskap som är bra att ha med sig. Allt detta gör det hela mycket säkrare och roligare om man anväder allt rätt. Att på egen hand åka efter andra offpist åkare är bara korkat. Man skall aldrig åka ensam, dessutom vet man ju inte om de framför har den minsta koll på läget...kanske är de lika vårdslösa...!? Om jag inte minns fel så dog en rysk man under en guidad tur i Svenska fjäll för något år sedan. Minns inte var men ändå. Gick en stor lavin i Abisko för några år sen, tror att brottkanten var över tre meter. Har också för mig att det var två killar som utlöste den. Lavinen döptes till shiva...kolla upp vad guden shiva representerar...kan ju ge en liten ledtråd om vad det handlar om... Visst går det laviner...också här i Sverige...liksom i Schweiz... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Toppturer
Hur säkert åker vi egentligen?
Tillbaka
Topp