Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Toppturer
Hur säkert åker vi egentligen?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="GotlandInteIStAnton" data-source="post: 283852" data-attributes="member: 42498"><p>Ännu en tråd som började ur all välmening och god tanke som blivit en evighetstråd för att det finns olika sätt att tänka på och personer som vägrar att acceptera detta.</p><p></p><p>Jag ser mig själv som relativt erfaren offpiståkare efter sex vintrar i alperna och en bergsguide som åk kompis.</p><p></p><p>Det kommer alltid att finnas muppar som följer spår utan en aning om var de kommer att hamna eller vilken nivå av åkninng de kommer att få se längre ner.</p><p>Dessa människor kan vi inte göra nånting åt, bara försöka hålla oss undan.</p><p></p><p>Sen finns det de som (liksom jag) kan tänka sig att ta fyra fem svängar brevid pisten om man övervägt risk och underlag trots att transcievern ligger i ryggan.</p><p></p><p>De värsta bovarna i den här situationen är de som har alla grejerna, men aldrig nånsin slagit transcievern i sökläge och letat. De står där på pudermorgnarna och vill haka på; "jag var i Cham förra säsongen", sen om nåt händer vet de inte ens hur man vecklar ut sonden...</p><p></p><p>Därför; åk bara offpist med folk som du litar på och vet nivån på deras åkning och kunskap om snö/laviner, och givetvis måste alla ha grejerna med sig.</p><p></p><p>De andra är som sagt bara såna vi kan hålla oss undan och hoppas inte tar livet av några andra än sig själva.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="GotlandInteIStAnton, post: 283852, member: 42498"] Ännu en tråd som började ur all välmening och god tanke som blivit en evighetstråd för att det finns olika sätt att tänka på och personer som vägrar att acceptera detta. Jag ser mig själv som relativt erfaren offpiståkare efter sex vintrar i alperna och en bergsguide som åk kompis. Det kommer alltid att finnas muppar som följer spår utan en aning om var de kommer att hamna eller vilken nivå av åkninng de kommer att få se längre ner. Dessa människor kan vi inte göra nånting åt, bara försöka hålla oss undan. Sen finns det de som (liksom jag) kan tänka sig att ta fyra fem svängar brevid pisten om man övervägt risk och underlag trots att transcievern ligger i ryggan. De värsta bovarna i den här situationen är de som har alla grejerna, men aldrig nånsin slagit transcievern i sökläge och letat. De står där på pudermorgnarna och vill haka på; "jag var i Cham förra säsongen", sen om nåt händer vet de inte ens hur man vecklar ut sonden... Därför; åk bara offpist med folk som du litar på och vet nivån på deras åkning och kunskap om snö/laviner, och givetvis måste alla ha grejerna med sig. De andra är som sagt bara såna vi kan hålla oss undan och hoppas inte tar livet av några andra än sig själva. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Toppturer
Hur säkert åker vi egentligen?
Tillbaka
Topp