Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Hur slipa ner belagskanter till belagets nivå?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="zzzchrille" data-source="post: 1287358" data-attributes="member: 26014"><p>Hej!</p><p></p><p>Man kan ju tro att alla skidor har plana belag, men min erfarenhet med tre tävlande och friåkande ungar har visat att nästan inga skidor är plana. Ju bredare skida, desto oplanare belag. I brättena, som är bredare och har mindre mängd material (de är tunnare) är många skidor oplana. </p><p></p><p>Förstår jag det rätt att dina belag är konkava, alltså skålade? Om du inte vill planslipa hos någon som har koll på sin utrustning så skulle jag leka lite med en kraftigare pansarfil. Om du lägger den tvärs över skidan, så den vilar på stålkanterna, kan du ta bort material längs kanterna. Då kan du jämna till belaget en aning, även om det kommer bli lite fransigt. Jag läser det som att det är belaget som är högre längs kanterna, men det är inte så att stålkanterna är högre och tar i? Spelar iofs ingen roll om du vill träna. </p><p></p><p>Min rekommendation är också att undvika stålsickel. En stålsickel böjs lätt, och lägger du lite kraft på den kommer det resultera i konkava belag. En skarp plastsickel (4 eller 5 mm) är styvare och gör jobbet. </p><p></p><p>Min erfarenhet är också att nästan allt går att åtgärda, så du ska inte vara orolig att jobba med filar. </p><p></p><p>Belaget på de minsta barnskidorna är usla, de går nästan inte att valla. Vallan lägger sig bara ovanpå och försvinner antingen när du sicklar eller i första knappen upp… </p><p></p><p>Tycker att du ska fortsätta jobba med kanterna. Framförallt sidokanten. Bra med fasta vinklar, 88 (eller möjligtvis 87) grader är väl standard. Du kommer även behöva en kantborttagare. Med denna tar du bort plastmaterial så du frilägger kanten innan slipningen. Får du fason på sidokanterna behöver du inte jobba så mycket med belagskant eller belag. </p><p></p><p>Utrustning du bör ha:</p><p>Plastsickel</p><p>Fil</p><p>Bryne</p><p>Kantvinkel 88 grader</p><p>Kantborttagare</p><p></p><p>Blir det katastrof fortsätter du. Därefter lämnar du in för slipning.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="zzzchrille, post: 1287358, member: 26014"] Hej! Man kan ju tro att alla skidor har plana belag, men min erfarenhet med tre tävlande och friåkande ungar har visat att nästan inga skidor är plana. Ju bredare skida, desto oplanare belag. I brättena, som är bredare och har mindre mängd material (de är tunnare) är många skidor oplana. Förstår jag det rätt att dina belag är konkava, alltså skålade? Om du inte vill planslipa hos någon som har koll på sin utrustning så skulle jag leka lite med en kraftigare pansarfil. Om du lägger den tvärs över skidan, så den vilar på stålkanterna, kan du ta bort material längs kanterna. Då kan du jämna till belaget en aning, även om det kommer bli lite fransigt. Jag läser det som att det är belaget som är högre längs kanterna, men det är inte så att stålkanterna är högre och tar i? Spelar iofs ingen roll om du vill träna. Min rekommendation är också att undvika stålsickel. En stålsickel böjs lätt, och lägger du lite kraft på den kommer det resultera i konkava belag. En skarp plastsickel (4 eller 5 mm) är styvare och gör jobbet. Min erfarenhet är också att nästan allt går att åtgärda, så du ska inte vara orolig att jobba med filar. Belaget på de minsta barnskidorna är usla, de går nästan inte att valla. Vallan lägger sig bara ovanpå och försvinner antingen när du sicklar eller i första knappen upp… Tycker att du ska fortsätta jobba med kanterna. Framförallt sidokanten. Bra med fasta vinklar, 88 (eller möjligtvis 87) grader är väl standard. Du kommer även behöva en kantborttagare. Med denna tar du bort plastmaterial så du frilägger kanten innan slipningen. Får du fason på sidokanterna behöver du inte jobba så mycket med belagskant eller belag. Utrustning du bör ha: Plastsickel Fil Bryne Kantvinkel 88 grader Kantborttagare Blir det katastrof fortsätter du. Därefter lämnar du in för slipning. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Hur slipa ner belagskanter till belagets nivå?
Tillbaka
Topp