Hur ställa in bakre delen av bindningen?

Alvis

Ny medlem
Jag har nu ställt in mina bindningar genom att skruva på främre delen av dem, så långt allt väl. Problemet är att man väl ska ställa in bakre delen också? det finns ju en liknande skruv där, men den sitter betydligt hårdare på mina bindningar. ska man skruva på den ändå, jag är lite rädd att ta i för mycket? Främre inställningen är på 9,5 varv har jag för mig, ska jag ta lika mycket där bak (om jag nu får skruven att röra på sig?).

Tacksam för svar från någon kunnig!

Hallå
Du ska ställa den bakre bindningen också, den ska stå på samma som den främre. Där brukar vara två skruvar på bakbindnigen, en som ställer in DIN-skalan med och en som fluttar hela bakre bind. Du vet att 9,5 inte är 95kg. Det finns en tabel som ska gå efter. Hur du ställer in DIN skalan beror på hur stora fötter du har, hur lång du är, hur mycket du väger och hur duktig åkare du är. 9,5 är ganska mycket. Har alldrig varit med om att skruven sitter jätte hårt, men är det gammla bind.. så kan den ju ha rostat fast!
MVH

Tack så mycket!
Jag har nog bara inte tagit i tillräckligt. Ställde in främre med bakänden på en sked. Bakre skruven satt dock hådare, men får jag bara tag i en riktig skruvmejsel så ska det nog inte vara något problem.

En fråga till: Är 9,5 varv alltid samma, oberoende bindningstyp? På min skala som finns på själva bindningen står det att det är cirka 90-100, men den är kanske inte beräknad i kilo heller? Jag vill i alla fall ha ganska hårt eftersom jag hoppar en del och inte vill att skidorna ska tjuvlösa. Det hände mitt i ett big jump förra året och det var mindre kul.

Skiduthyrare brukar köra på kg/10 -1 d.v.s. om du väger 80kg dela på 10=8 minus 1 blir DIN 7. Börja på detta och känn efter...

Tack! Tror dock som sagt att jag kommer få smaka hård pist om jag har den på 7. Jag åker ganska aggressivt och hoppar gärna. Gissar att den stod på något sådant förut .

Tillbaka
Topp