Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Hur svårt ska de vara få bra råd och välja skidor för pist/allmountain?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="fredw" data-source="post: 1250975" data-attributes="member: 144594"><p>Det ligger något i det Stefan Aaroe säger. Kompromiss är bra, men ibland kan det bästa vara att kompromissa mer åt ena hållet än åt det andra. Det finns mååånga här som sällan åker på skidor under 95 mm i midjan, fast de flesta av dem iofs åker mer offpist än du och jag.</p><p></p><p>Själv gick jag åt andra hållet. Insåg att det nog inte blev några 80/20, utan snarare 95/05... (procent pist/offpist). Försöker därför optimera min carving, och åker numera mest på en skida som är 80 mm bred (Völkl Deacon 80). Och njuter ändå av nyfallen snö om jag träffar på den. Fast då har jag ett par 106 mm i midjan som reserv, så jag har ju egentligen inte heller kompromissat.</p><p></p><p>Detta sagt så tror jag du i princip kommer att lära dig gilla alla de skidor som föreslagits. Tror inte du kommer ända fram utan att prova. Varför inte ha ett provår där du byter vilt mellan olika hyrskidor, bredare och smalare? Sedan har du mer på fötterna (ähum...) inför ditt köp. Smaken är som [ISPOILER]röven[/ISPOILER], klöven.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="fredw, post: 1250975, member: 144594"] Det ligger något i det Stefan Aaroe säger. Kompromiss är bra, men ibland kan det bästa vara att kompromissa mer åt ena hållet än åt det andra. Det finns mååånga här som sällan åker på skidor under 95 mm i midjan, fast de flesta av dem iofs åker mer offpist än du och jag. Själv gick jag åt andra hållet. Insåg att det nog inte blev några 80/20, utan snarare 95/05... (procent pist/offpist). Försöker därför optimera min carving, och åker numera mest på en skida som är 80 mm bred (Völkl Deacon 80). Och njuter ändå av nyfallen snö om jag träffar på den. Fast då har jag ett par 106 mm i midjan som reserv, så jag har ju egentligen inte heller kompromissat. Detta sagt så tror jag du i princip kommer att lära dig gilla alla de skidor som föreslagits. Tror inte du kommer ända fram utan att prova. Varför inte ha ett provår där du byter vilt mellan olika hyrskidor, bredare och smalare? Sedan har du mer på fötterna (ähum...) inför ditt köp. Smaken är som [ISPOILER]röven[/ISPOILER], klöven. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Hur svårt ska de vara få bra råd och välja skidor för pist/allmountain?
Tillbaka
Topp