Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
hur tyder jag bemämningar på skidor?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="adamandersson" data-source="post: 607426" data-attributes="member: 99624"><p>För att svara på frågan om radie så är StraightAir på rätt spår. Radien är inget exakt mått, det bygger på att skidan ska vara plan mot backen alltså med spannet nedtrampat så hela skidan ligger mot underlaget. Därefter räknas en halvcirkel ut från skidans olika mått. Därmed kan den radie du kommer att uppleva skilja sig ganska rejält på två olika modeller, beroende på hur hårda skidorna är även om de har samma radie, då den flexas förbi det platta plan som radien är uträknad från.</p><p>Jag har inte någon stor erfarenhet av pistskidor men jag upplever att ett par med radie 13-14 är betydligt mycket mer påfrestande för hela kroppen än t.ex. twintips med radie på 19-20 meter eftersom det är ganska mycket krafter att hålla emot mot slutet av svängarna. Av den anledningen skulle jag rekommendera ett par ganska mjuka skidor med radie på ca 20 meter. Det är mindre troligt att sånna spottar ut dig ur svängar vilket kan leda till att knäna tar skada ifall du har vikten lite felplacerad. Dessutom är det lättare att sladda skidor med längre radie som inte är gjorda för att hålla fast dig i underlaget till varje pris. </p><p>Jag har ett par Rossignol Scratch Brigade 178, numer kallade S5, vilka är de mest lättåkta skidor jag har testat. De går göra lite som man själv vill med dom. Dom tror jag skulle kunna vara ganska lämpliga för dig, jag väger bara 3 kilo mer än dig så. Visserligen vet jag inte om de har gjort om skidans uppbyggnad på senare år för jag har inte testat S5:orna men de har samma mått iaf.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="adamandersson, post: 607426, member: 99624"] För att svara på frågan om radie så är StraightAir på rätt spår. Radien är inget exakt mått, det bygger på att skidan ska vara plan mot backen alltså med spannet nedtrampat så hela skidan ligger mot underlaget. Därefter räknas en halvcirkel ut från skidans olika mått. Därmed kan den radie du kommer att uppleva skilja sig ganska rejält på två olika modeller, beroende på hur hårda skidorna är även om de har samma radie, då den flexas förbi det platta plan som radien är uträknad från. Jag har inte någon stor erfarenhet av pistskidor men jag upplever att ett par med radie 13-14 är betydligt mycket mer påfrestande för hela kroppen än t.ex. twintips med radie på 19-20 meter eftersom det är ganska mycket krafter att hålla emot mot slutet av svängarna. Av den anledningen skulle jag rekommendera ett par ganska mjuka skidor med radie på ca 20 meter. Det är mindre troligt att sånna spottar ut dig ur svängar vilket kan leda till att knäna tar skada ifall du har vikten lite felplacerad. Dessutom är det lättare att sladda skidor med längre radie som inte är gjorda för att hålla fast dig i underlaget till varje pris. Jag har ett par Rossignol Scratch Brigade 178, numer kallade S5, vilka är de mest lättåkta skidor jag har testat. De går göra lite som man själv vill med dom. Dom tror jag skulle kunna vara ganska lämpliga för dig, jag väger bara 3 kilo mer än dig så. Visserligen vet jag inte om de har gjort om skidans uppbyggnad på senare år för jag har inte testat S5:orna men de har samma mått iaf. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
hur tyder jag bemämningar på skidor?
Tillbaka
Topp