Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Hur viktigt är det egentligen?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Newlund" data-source="post: 1193484" data-attributes="member: 125132"><p>Ingen utrustning = ingen offpist</p><p>Så simpelt är det.</p><p></p><p>Jag har gjort 4 säsonger i St Anton. Varje år går det minst en dödlig lavin där. Terrängen är sådan att du kommer åt rätt stora face även mitt i systemet och dessa har flera ställen där laviner kan gå. Förra vintern släppte tex en hängdriva "inom" systemet, vad jag vet så skadades ingen men flera åkte med. Finns en film från den händelsen som är ett väldigt bra undervisningsmaterial i hur man inte ska bete sig på berget...</p><p></p><p>När du väl är där och kör en säsong kommer du förmodligen även tröttna på att enbart åka precis bredvid pisten. Och det finns extremt mycket fin skidåkning man når från liften men som är lavinterräng och kräver därför utrustning och kunskap för det.</p><p></p><p>jag har förlorat kompisar i laviner och det är inte kul. Det är en jävligt seriös aktivitet och den ska bemötas med respekt. Gör morsan glad och köp prylarna, gå en kurs och lär dig hur både utrustning och snö fungerar. De 2 stora butikerna i byn brukar ha bra priser på utrustning samt även hålla i någon introkurs i lavinkunskap. Flera av skidbutikerna i de större städerna i Sverige brukar också hålla en kvällskurs på hösten med bra priser på prylar. Kan varmt rekommendera en sån till att börja med! Och ta med polarna på de också!</p><p></p><p>Med allt de sagt, åk till Anton. Det är en magisk plats!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Newlund, post: 1193484, member: 125132"] Ingen utrustning = ingen offpist Så simpelt är det. Jag har gjort 4 säsonger i St Anton. Varje år går det minst en dödlig lavin där. Terrängen är sådan att du kommer åt rätt stora face även mitt i systemet och dessa har flera ställen där laviner kan gå. Förra vintern släppte tex en hängdriva "inom" systemet, vad jag vet så skadades ingen men flera åkte med. Finns en film från den händelsen som är ett väldigt bra undervisningsmaterial i hur man inte ska bete sig på berget... När du väl är där och kör en säsong kommer du förmodligen även tröttna på att enbart åka precis bredvid pisten. Och det finns extremt mycket fin skidåkning man når från liften men som är lavinterräng och kräver därför utrustning och kunskap för det. jag har förlorat kompisar i laviner och det är inte kul. Det är en jävligt seriös aktivitet och den ska bemötas med respekt. Gör morsan glad och köp prylarna, gå en kurs och lär dig hur både utrustning och snö fungerar. De 2 stora butikerna i byn brukar ha bra priser på utrustning samt även hålla i någon introkurs i lavinkunskap. Flera av skidbutikerna i de större städerna i Sverige brukar också hålla en kvällskurs på hösten med bra priser på prylar. Kan varmt rekommendera en sån till att börja med! Och ta med polarna på de också! Med allt de sagt, åk till Anton. Det är en magisk plats! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Hur viktigt är det egentligen?
Tillbaka
Topp