Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Hur viktigt är det egentligen?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="RandoScando" data-source="post: 1193532" data-attributes="member: 80520"><p>[USER=169508]@islandmountain[/USER] Ensamåkning i sig är inget fel på, men min personliga erfarenhet är att man ska ha jävligt bra koll på fjällsäkerhet och sin egna förmåga. Det är ingenting som jag skulle rekommendera som "start".</p><p></p><p>I förhållande till lavinsäkerhet är ju den enkla lösningen att aldrig åka i lavinterräng - på så sätt är det ingen faktor. Sen är det ju upp till var och en att bedöma vad som är OK eller inte. Själv tycker jag det är OK (i förhållande till laviner) att åka själv så länge jag håller mig helt borta från lavinterräng, eller när jag åker i sån terräng (och då uteslutande sån terräng) att jag garanterat kommer dö om en lavin skulle gå oavsett (det vill säga en åkpartner skulle inte göra någon skillnad). På grund av en lång radda andra faktorer blir det ändå så att jag extremt sällan åker själv vid kategori 2-åk ändå, men vill du föra en mer fördjupad diskussion om ensamåkning allmänt tror jag en egen tråd skulle kunna passa bra!</p><p></p><p>Jag skulle också vilja förtydliga att även när jag soloåker har jag transciever, spade och sond med mig. Mest för att det är princip, men också för att jag kan bevittna en annan olycka som jag då kan stötta räddningsaktionen till. Spade är dessutom ett verktyg man inte bör röra sig på fjället utan sådär generellt.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="RandoScando, post: 1193532, member: 80520"] [USER=169508]@islandmountain[/USER] Ensamåkning i sig är inget fel på, men min personliga erfarenhet är att man ska ha jävligt bra koll på fjällsäkerhet och sin egna förmåga. Det är ingenting som jag skulle rekommendera som "start". I förhållande till lavinsäkerhet är ju den enkla lösningen att aldrig åka i lavinterräng - på så sätt är det ingen faktor. Sen är det ju upp till var och en att bedöma vad som är OK eller inte. Själv tycker jag det är OK (i förhållande till laviner) att åka själv så länge jag håller mig helt borta från lavinterräng, eller när jag åker i sån terräng (och då uteslutande sån terräng) att jag garanterat kommer dö om en lavin skulle gå oavsett (det vill säga en åkpartner skulle inte göra någon skillnad). På grund av en lång radda andra faktorer blir det ändå så att jag extremt sällan åker själv vid kategori 2-åk ändå, men vill du föra en mer fördjupad diskussion om ensamåkning allmänt tror jag en egen tråd skulle kunna passa bra! Jag skulle också vilja förtydliga att även när jag soloåker har jag transciever, spade och sond med mig. Mest för att det är princip, men också för att jag kan bevittna en annan olycka som jag då kan stötta räddningsaktionen till. Spade är dessutom ett verktyg man inte bör röra sig på fjället utan sådär generellt. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Hur viktigt är det egentligen?
Tillbaka
Topp