Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Hur viktigt är det egentligen?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="carl_couloir" data-source="post: 1193562" data-attributes="member: 11566"><p>Det absolut viktigaste när det gäller åkning utan för pist och lavinsäkrat område att ha med sig HUVUDET!!! </p><p></p><p>När man väl har bedömt situationen, snön, lutning plus tusen andra saker och bestämt sig för att ge sig ut ska man ha med sig rätt utrustning och vara väl bekant med den och veta hur den fungerar samt hur man bör/ska agera vid en incident och det gäller inte bara dig själv utan alla i ditt sällskap. </p><p></p><p>Att ha utrustning men ingen kunskap eller träning gör föga nytta vid en incident, regelbunden träning är helt avgörande!!!</p><p></p><p>Är det sedan några andra på samma ställe som du har tänkt åka så kan det vara en god idé att försöka få span på deras kunskapsnivå..... Har själv vänt eller väntat flera gånger när det varit fullt av i mina ögon "mindre begåvade" skidåkare.</p><p></p><p>Senast i vintras så såg jag en snowboard-åkare som gav sig ut på egen hand från Mont Gele i verbier direkt ner mot La Chaux fast inte via den markerade rutten som går runt och sedan drog en inte helt obetydlig lavin men som tur var klarade sig han/hon utan att dras med, men bottkanten låg kanske 100 meter upp när den släppte.......</p><p></p><p>/C</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="carl_couloir, post: 1193562, member: 11566"] Det absolut viktigaste när det gäller åkning utan för pist och lavinsäkrat område att ha med sig HUVUDET!!! När man väl har bedömt situationen, snön, lutning plus tusen andra saker och bestämt sig för att ge sig ut ska man ha med sig rätt utrustning och vara väl bekant med den och veta hur den fungerar samt hur man bör/ska agera vid en incident och det gäller inte bara dig själv utan alla i ditt sällskap. Att ha utrustning men ingen kunskap eller träning gör föga nytta vid en incident, regelbunden träning är helt avgörande!!! Är det sedan några andra på samma ställe som du har tänkt åka så kan det vara en god idé att försöka få span på deras kunskapsnivå..... Har själv vänt eller väntat flera gånger när det varit fullt av i mina ögon "mindre begåvade" skidåkare. Senast i vintras så såg jag en snowboard-åkare som gav sig ut på egen hand från Mont Gele i verbier direkt ner mot La Chaux fast inte via den markerade rutten som går runt och sedan drog en inte helt obetydlig lavin men som tur var klarade sig han/hon utan att dras med, men bottkanten låg kanske 100 meter upp när den släppte....... /C [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Hur viktigt är det egentligen?
Tillbaka
Topp