Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Hur viktigt är det egentligen?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Pillard" data-source="post: 1193616" data-attributes="member: 83225"><p>Alltså allt är ju en fråga om rimlighet. Det händer att jag åker utanför pisten utan utrustning. Åker du t.ex. i terräng som är tillräckligt flack (under 25 grader) så kommer du inte lösa ut en lavin. Förutsatt att du inte åker nånstans där det är flackt men precis ovanför dig är betydligt brantare. Närheten till pist spelar egentligen ingen roll. Det har dock hänt att jag fuskat ändå. Men som huvudregel är det all utrustning med som gäller. </p><p></p><p>Nu lyckades jag inte hitta bilden här men nånstans i gamla Freeride hade jag en bild på en lavin som gått emellan två pister i Val Thorens. Just den typen av plats som beskrivs i tråden (där glada fransmän kör kors och tvärs helt utan utrustning). Brottkanten på den lavinen varnärmare en meter och lavinen kanske var 150m bred. När vi gick i den med sond var det många gånger så att min sond på 265cm inte räckte utan ski patroller fick tillkallas med fast 5m-sond. Det går alltså att råka ut för rejäla laviner även precis vid liften.</p><p></p><p>Med allt detta sagt ska också tilläggas att en transa, spade och sond inte direkt lär hindra dig i åkningen. Vikten på detta är inte någon större issue. Många gånger när folk byggt hopp i backcountryn osv gör man ju det på helt lavinofarliga platser och då kan du ju lägga av dig ryggsäcken medan ni hoppar och sen har du den på dig på vägen dit och hem, då du utsätts för lavinfara igen. Dessutom behöver du ju ha en spade i vilket fall för att kunna bygga hopp...</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Pillard, post: 1193616, member: 83225"] Alltså allt är ju en fråga om rimlighet. Det händer att jag åker utanför pisten utan utrustning. Åker du t.ex. i terräng som är tillräckligt flack (under 25 grader) så kommer du inte lösa ut en lavin. Förutsatt att du inte åker nånstans där det är flackt men precis ovanför dig är betydligt brantare. Närheten till pist spelar egentligen ingen roll. Det har dock hänt att jag fuskat ändå. Men som huvudregel är det all utrustning med som gäller. Nu lyckades jag inte hitta bilden här men nånstans i gamla Freeride hade jag en bild på en lavin som gått emellan två pister i Val Thorens. Just den typen av plats som beskrivs i tråden (där glada fransmän kör kors och tvärs helt utan utrustning). Brottkanten på den lavinen varnärmare en meter och lavinen kanske var 150m bred. När vi gick i den med sond var det många gånger så att min sond på 265cm inte räckte utan ski patroller fick tillkallas med fast 5m-sond. Det går alltså att råka ut för rejäla laviner även precis vid liften. Med allt detta sagt ska också tilläggas att en transa, spade och sond inte direkt lär hindra dig i åkningen. Vikten på detta är inte någon större issue. Många gånger när folk byggt hopp i backcountryn osv gör man ju det på helt lavinofarliga platser och då kan du ju lägga av dig ryggsäcken medan ni hoppar och sen har du den på dig på vägen dit och hem, då du utsätts för lavinfara igen. Dessutom behöver du ju ha en spade i vilket fall för att kunna bygga hopp... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Hur viktigt är det egentligen?
Tillbaka
Topp