Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Sommar
Mountainbike
Hur viktigt är det med rätt längd på ekrar?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="GePe" data-source="post: 440324" data-attributes="member: 29799"><p>Du behöver verkligen veta vilken längd du ska ha. Här <a href="http://www.dtswiss.com/SpokesCalc/Calculator.aspx" target="_blank">http://www.dtswiss.com/SpokesCalc/Calculator.aspx</a> kan du få hjälp att räkna ut det...</p><p>De olika måtten du behöver får du gräva fram från nav-tillverkarens sida.</p><p></p><p>Sen är det där med att bygga ihop det. Par är inne på nästan rätt spår. Eftersom det är ett baknav så sitter det kortare ekrar på drivsidan, för att hjulet ska bli centrerat i ramen.</p><p>Efter det får du bestämma vilket mönster du ska ha. Det vanligaste är 3-kors gissar jag, men det går att bygga på flera olika sätt, 4-kors, radial osv.</p><p></p><p>Ett riktställ är ovärderligt när det kommer till hjulbygge. Utan det är man (iallafall jag) chanslös att få ett runt och rakt hjul. Likaså en bra ekernyckel</p><p></p><p>Måste säga att Par's förslag att köpa ett färdigbyggt hjul är riktigt smart (om man nu inte vill lära sig att bygga hjul så klart, då är det bara att köra på). Många webshopar har handbyggda hjul som är billigare än att köpa delarna löst, fast då missar man förstås glädjen i att bygga sitt eget hjul.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="GePe, post: 440324, member: 29799"] Du behöver verkligen veta vilken längd du ska ha. Här [URL]http://www.dtswiss.com/SpokesCalc/Calculator.aspx[/URL] kan du få hjälp att räkna ut det... De olika måtten du behöver får du gräva fram från nav-tillverkarens sida. Sen är det där med att bygga ihop det. Par är inne på nästan rätt spår. Eftersom det är ett baknav så sitter det kortare ekrar på drivsidan, för att hjulet ska bli centrerat i ramen. Efter det får du bestämma vilket mönster du ska ha. Det vanligaste är 3-kors gissar jag, men det går att bygga på flera olika sätt, 4-kors, radial osv. Ett riktställ är ovärderligt när det kommer till hjulbygge. Utan det är man (iallafall jag) chanslös att få ett runt och rakt hjul. Likaså en bra ekernyckel Måste säga att Par's förslag att köpa ett färdigbyggt hjul är riktigt smart (om man nu inte vill lära sig att bygga hjul så klart, då är det bara att köra på). Många webshopar har handbyggda hjul som är billigare än att köpa delarna löst, fast då missar man förstås glädjen i att bygga sitt eget hjul. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Sommar
Mountainbike
Hur viktigt är det med rätt längd på ekrar?
Tillbaka
Topp