Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Hur viktigt är vikten på skidor?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="gubbfan" data-source="post: 1035322" data-attributes="member: 13851"><p>Det är ju oerhört personligt hur man prioriterar vikt kontra skidupplevelse.</p><p>En lätt utrustning: skidor max 4 kilo, det finns breda lagg i den viktklassen, lätt allround bindningar ca 750 gram alltså Dynafit, skor ca 3.6 kilo, styv rando sko. Alltså en hyfsad combo för allround skidåkning. Nerför uppför o tvärsförs. Normal offpist så att säga.</p><p>Jämför det med en tung </p><p>Breda långa tunga skidor ca 5 kilo. Tung bindning. ca 2 kilo tunga skor ca 4,5 kilo. Lägg till en tung rygga med obligatorisk säkerhetsutrustning.</p><p>Det är en herrans skillnad att både åka och släpa på.</p><p>Enligt min mening har vikten stor betydelse på en skiddags totala upplevelse. </p><p>Sen vill jag påstå att en krävande skida tröttar ut åkaren mer än en "glad" lekfull dito. Men sen är det ju så att den som åker mycket aggressivt och pallar att hålla den tekniken en hel dag i alla fören gillar en tuffare skida.</p><p>Oavsett vad man har för prylar är det ju nöjet att vara på berget som har prio 1.</p><p>Det har blivit litet väl mycket tekniksnack i skidåkningen.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="gubbfan, post: 1035322, member: 13851"] Det är ju oerhört personligt hur man prioriterar vikt kontra skidupplevelse. En lätt utrustning: skidor max 4 kilo, det finns breda lagg i den viktklassen, lätt allround bindningar ca 750 gram alltså Dynafit, skor ca 3.6 kilo, styv rando sko. Alltså en hyfsad combo för allround skidåkning. Nerför uppför o tvärsförs. Normal offpist så att säga. Jämför det med en tung Breda långa tunga skidor ca 5 kilo. Tung bindning. ca 2 kilo tunga skor ca 4,5 kilo. Lägg till en tung rygga med obligatorisk säkerhetsutrustning. Det är en herrans skillnad att både åka och släpa på. Enligt min mening har vikten stor betydelse på en skiddags totala upplevelse. Sen vill jag påstå att en krävande skida tröttar ut åkaren mer än en "glad" lekfull dito. Men sen är det ju så att den som åker mycket aggressivt och pallar att hålla den tekniken en hel dag i alla fören gillar en tuffare skida. Oavsett vad man har för prylar är det ju nöjet att vara på berget som har prio 1. Det har blivit litet väl mycket tekniksnack i skidåkningen. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Hur viktigt är vikten på skidor?
Tillbaka
Topp