Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Husbil i fjällen
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="sackelman" data-source="post: 1052911" data-attributes="member: 132804"><p>Tänkte rapportera utfallet.</p><p><a href="http://www.adria-mobil.com/se-se/2015/husbilar/crossover/matrix-supreme/" target="_blank">Adria Matrix Supreme husbi</a>l, dubbelgolv, Alde Gasol/El värmepanna med vatteunburen värme/golvvärme.</p><p></p><p>Mälardalen-Sälen-Hemsedal-Trysil-Sälen-Mälardalen</p><p>Ca 170 mil avverkade (lite felkörning pga dålig koll på stängda vägar i Norge)</p><p>9 skiddagar, allt ifrån skridskobana i sälen precis efter nyår, till 30-40cm snöfall under en dag i Trysil.</p><p></p><p>Inga som helst problem med värme, gjorde av med ca 1 st 11kg gasoltub på 3 dygn ca. (3,5 flaska totalt)</p><p>Refill på sådan 11kg gasol kostade 219 NOK i Gol.</p><p></p><p>95 Ah 12v batteri var kanske enda svaga punkten, klarade mig ca 2,5 dygn på detta, så till nästa resa blir det dubbla batterier.</p><p></p><p>Stod alltså inte på el någongång, utan körde enbart på Gasol & 12v.</p><p></p><p>Framhjulsdrift på 3,5 ton bil är väl inte optimalt vintertid, men dubbade GoodYear Cargo däck klarade det hela bra. Till nästa resa blir det dock snökedjor också "för säkerhetsskull".</p><p></p><p>I Hemsedal hade jag sällskap av 3 husbilar till på parkeringen precis nedanför SkiLodgen.</p><p>Inga problem alls, plogpersonalen plogade så fint runt bilen.</p><p>I Trysil var jag ensam på parkeringen nattetid (nedanför Ski Apartments), och hade lite att skotta runtombilen när jag skulle därifrån (tack vare 30-40cm snöfall under dagen.)</p><p>I Sälen stod jag dels på stora parkeringen i tandådalen, 2 husbilar till. (Dock inte så bra parkering, då alla som kom från hotellet/värdshuset frampå småtimmarna gick förbi och därmed vaknade man några gånger under natten)</p><p>Stod även på stora parkeringen mitt emot Experium i Lindvallen. Hade sällskap av 2 husbilar till en natt, ensam en annan.</p><p>Sista natten kom det endel snö, och fick känslan av att plogpersonalen här var mindre glad i att jag stod där... Hade lite mer snövall att skotta bort framför bilen här, men inga som helst problem.</p><p></p><p>Hursomhelst en trevlig upplevelse, kommer göras om!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="sackelman, post: 1052911, member: 132804"] Tänkte rapportera utfallet. [url=http://www.adria-mobil.com/se-se/2015/husbilar/crossover/matrix-supreme/]Adria Matrix Supreme husbi[/url]l, dubbelgolv, Alde Gasol/El värmepanna med vatteunburen värme/golvvärme. Mälardalen-Sälen-Hemsedal-Trysil-Sälen-Mälardalen Ca 170 mil avverkade (lite felkörning pga dålig koll på stängda vägar i Norge) 9 skiddagar, allt ifrån skridskobana i sälen precis efter nyår, till 30-40cm snöfall under en dag i Trysil. Inga som helst problem med värme, gjorde av med ca 1 st 11kg gasoltub på 3 dygn ca. (3,5 flaska totalt) Refill på sådan 11kg gasol kostade 219 NOK i Gol. 95 Ah 12v batteri var kanske enda svaga punkten, klarade mig ca 2,5 dygn på detta, så till nästa resa blir det dubbla batterier. Stod alltså inte på el någongång, utan körde enbart på Gasol & 12v. Framhjulsdrift på 3,5 ton bil är väl inte optimalt vintertid, men dubbade GoodYear Cargo däck klarade det hela bra. Till nästa resa blir det dock snökedjor också "för säkerhetsskull". I Hemsedal hade jag sällskap av 3 husbilar till på parkeringen precis nedanför SkiLodgen. Inga problem alls, plogpersonalen plogade så fint runt bilen. I Trysil var jag ensam på parkeringen nattetid (nedanför Ski Apartments), och hade lite att skotta runtombilen när jag skulle därifrån (tack vare 30-40cm snöfall under dagen.) I Sälen stod jag dels på stora parkeringen i tandådalen, 2 husbilar till. (Dock inte så bra parkering, då alla som kom från hotellet/värdshuset frampå småtimmarna gick förbi och därmed vaknade man några gånger under natten) Stod även på stora parkeringen mitt emot Experium i Lindvallen. Hade sällskap av 2 husbilar till en natt, ensam en annan. Sista natten kom det endel snö, och fick känslan av att plogpersonalen här var mindre glad i att jag stod där... Hade lite mer snövall att skotta bort framför bilen här, men inga som helst problem. Hursomhelst en trevlig upplevelse, kommer göras om! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Husbil i fjällen
Tillbaka
Topp