Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Huva eller inte på dunjacka?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="LawndartGustav" data-source="post: 1091454" data-attributes="member: 14475"><p>Tänk ett varv till =) Om du blir kall om händer eller armar stängs cirkulationen av och värmeförlusten slutar. Huvudet däremot blir svårt att stänga av cirkulation till. Dessutom är en väldigt stor procent av kroppens blod i huvudet och cirkulerar hela tiden i jämförelse med t.ex. en arm även om armen skulle uppta samma procent i kroppsyta, är iaf så man räknar vid brännskador.</p><p>Jag ska läsa när jag har tid men låter mest som att det är studier helt enkelt och inte speciellt anknytna till verkligheten.</p><p></p><p>Hade en dags hypotermiutbildning förra året och man fick lära sig mkt nyttigt. Vi är mkt tåligare än vi tror är sammanfattningen men det finns individer som inte tål så mkt =(</p><p></p><p>Sen håller jag med om att huvudet inte står för 50% men är fortfarande en kritisk del och blir man kall om huvudet kanske inte händer får cirkulation nog och då kanske utrustningen inte går att hantera. Finns ju en oskriven topptursregel som säger att man ska göra färdigt skidor och pjäxor för nerfärd och sen fika. Har faktiskt varit med om att de som inte tog av hudar och sånt direkt på toppen var för kall om händerna för att klara det när vi skulle åka ner.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="LawndartGustav, post: 1091454, member: 14475"] Tänk ett varv till =) Om du blir kall om händer eller armar stängs cirkulationen av och värmeförlusten slutar. Huvudet däremot blir svårt att stänga av cirkulation till. Dessutom är en väldigt stor procent av kroppens blod i huvudet och cirkulerar hela tiden i jämförelse med t.ex. en arm även om armen skulle uppta samma procent i kroppsyta, är iaf så man räknar vid brännskador. Jag ska läsa när jag har tid men låter mest som att det är studier helt enkelt och inte speciellt anknytna till verkligheten. Hade en dags hypotermiutbildning förra året och man fick lära sig mkt nyttigt. Vi är mkt tåligare än vi tror är sammanfattningen men det finns individer som inte tål så mkt =( Sen håller jag med om att huvudet inte står för 50% men är fortfarande en kritisk del och blir man kall om huvudet kanske inte händer får cirkulation nog och då kanske utrustningen inte går att hantera. Finns ju en oskriven topptursregel som säger att man ska göra färdigt skidor och pjäxor för nerfärd och sen fika. Har faktiskt varit med om att de som inte tog av hudar och sånt direkt på toppen var för kall om händerna för att klara det när vi skulle åka ner. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Huva eller inte på dunjacka?
Tillbaka
Topp