Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Hyrskidsbindningar eller vanliga pga framtida pjäxbyte?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="AndreasM" data-source="post: 1008661" data-attributes="member: 135983"><p>Duke finns i två storlekar</p><p>S 265-325</p><p>L 305-370</p><p></p><p>Du har alltså en justermån på 60 mm på S och 65mm på L men tådelen är fast och häldelen justerbar. Dock kommer bindningen att monteras på rätt ställe på skidan för den sullängd du anger. Kortare pjäxa innebär att du kommer ha centrum på pjäxan längre fram på skidan med halva skillnaden i sullängd. Längre pjäxa innebär att du kommer hamna längre bak på skidan. Om du inte kan acceptera en ändrad monteringspunkt med i värsta fall upp mot 30-32.5mm behöver du montera om bindningen. Vill man ha en bindning och ska ändra pjäxlängd är Marker Schitzo bindningarna ett bättre alternativ. Eller Marker Demo. Ändrar du sullängd med duke och inte kan acceptera en liten fram eller bakmontering får du montera om på samma sätt som med en normal bindning.</p><p></p><p>Guardian 27mm höjd vid tån och 32 på hälen. På Duke är höjden vid hälen 37mm. Har man tjockare sula justerar man höjden på friktionsplattan dvs man har ingen rampvinkel. Vad som är bäst av en något lägre höjd men en kraftigare rampvinkel och en högre höjd med ingen rampvinkel låter jag vara osagt. Har inte åkt på bägge för att jämföra, dock tycker jag skidkänslan är bra i pisten med mina Duke men jag har inte åkt samma skida med Guardian eller en vanlig alpinbindning så det är svårt att säga.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="AndreasM, post: 1008661, member: 135983"] Duke finns i två storlekar S 265-325 L 305-370 Du har alltså en justermån på 60 mm på S och 65mm på L men tådelen är fast och häldelen justerbar. Dock kommer bindningen att monteras på rätt ställe på skidan för den sullängd du anger. Kortare pjäxa innebär att du kommer ha centrum på pjäxan längre fram på skidan med halva skillnaden i sullängd. Längre pjäxa innebär att du kommer hamna längre bak på skidan. Om du inte kan acceptera en ändrad monteringspunkt med i värsta fall upp mot 30-32.5mm behöver du montera om bindningen. Vill man ha en bindning och ska ändra pjäxlängd är Marker Schitzo bindningarna ett bättre alternativ. Eller Marker Demo. Ändrar du sullängd med duke och inte kan acceptera en liten fram eller bakmontering får du montera om på samma sätt som med en normal bindning. Guardian 27mm höjd vid tån och 32 på hälen. På Duke är höjden vid hälen 37mm. Har man tjockare sula justerar man höjden på friktionsplattan dvs man har ingen rampvinkel. Vad som är bäst av en något lägre höjd men en kraftigare rampvinkel och en högre höjd med ingen rampvinkel låter jag vara osagt. Har inte åkt på bägge för att jämföra, dock tycker jag skidkänslan är bra i pisten med mina Duke men jag har inte åkt samma skida med Guardian eller en vanlig alpinbindning så det är svårt att säga. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Hyrskidsbindningar eller vanliga pga framtida pjäxbyte?
Tillbaka
Topp