Ideal Scrambler Disc?

zylpix

Ny medlem
Ideal Scrambler Disc?
Tjenare! Ny här på forumet och tänkte jag skulle kolla vad ni tycker om en Scrambler?

Jag fick cykeln för nåt år sen och har aldrig varit seriös. Det värsta den har varit med om har väl varit halvmeter höga hopp men nu tänkte jag att jag faktiskt skulle testa att cykla på riktiga banor. Det jag tänkte testa var isåfall vallåsens bikepark till sommaren och undrar om min cykel har något att erbjuda. Till det jag har haft cykeln till har den ju funkat till 100% och aldrig krånglat. Men ska den åkas med blir det ju lite mer press på den ;)

Det är som sagt discversionen med skivbromsar och där e bra tryck i dom så tror inte bromsarna ska bli problem. Det andra vet jag dock inte om det kommer duga? Det e en hardtail ram (hardtail är väl när den bara e dämpad fram??) Men jag inbillar mig att den borde ha nåt att ge iaf, men jag lämnar det till er som kan :)

Och när jag ändå är inne på att fråga en massa:

Vad är alla dessa bokstavskombinationer för något?

XC
FR
DH
osv..

Antar att FR och DH är freeride och downhill men XC fattar jag inte.

Och kan någon förklara mer i detalj vad skillnaderna är på alla dessa olika sorters cykling??

Tack på förhand. Hoppas forumet är så trevligt som det verkar :D

Ideal Scrambler Disc?
Xc är skogsåkning ( stigar ) ungifär om jag inte har fel

Sen street är näru bunnar upp på saker kör manuals , cyklar i skateparker ungifär

Dirt är näru hoppar i hopp

OM du inte har bytt bakfälj bör du göra det sen en hydraliskbakbroms

Ideal Scrambler Disc?
tedde95 sa:
Xc är skogsåkning ( stigar ) ungifär om jag inte har fel

Sen street är näru bunnar upp på saker kör manuals , cyklar i skateparker ungifär

Dirt är näru hoppar i hopp

OM du inte har bytt bakfälj bör du göra det sen en hydraliskbakbroms
Nej min cykel är helt original. Vad jag förstått så ska det räcka med ett par mekaniska bromsar, till att börja med iaf. Dom jag har har en fruktansvärd bromsverkan. Vet inte vad det är för några men stopp tar det iaf :D

Tack för förklaringarna, men letar mer detaljerade förklaringar, för det som verkar vara downhill trodde jag var dirt osv. xD

Men varför byta bakfälg? :S

Ideal Scrambler Disc?
XC - Cross(X) Country. som tedde95 säger, skogsåkning, motionskörning.
FR - Freeride. Hörs ju på namnet, men oftast nån heldämpad hoj med rejäla grejer.
DH - Downhill. Snäppet värre än FR. Race hojar med de värsta prylarna. 8'' slaglängd fram och bak är vanligt. Riktiga bromsar som pallar trycket.

vad är det för bana du ska köra på? den borde funka bra till en början. men om du vill fortsätta mer seriösto kan du ju införskaffa en grymmare hoj.
för den kommer nog att ta stryk. syftar på hjul och gaffeln då.

peahh

Senast ändrad:
Ideal Scrambler Disc?
johnpalmborg sa:
FR - Freeride. Hörs ju på namnet, men oftast nån heldämpad hoj med rejäla grejer.
DH - Downhill. Snäppet värre än FR. Race hojar med de värsta prylarna. 8'' slaglängd fram och bak är vanligt. Riktiga bromsar som pallar trycket.

vad är det för bana du ska köra på? den borde funka bra till en början. men om du vill fortsätta mer seriösto kan du ju införskaffa en grymmare hoj.

peahh
Det är tänkt att jag ska upp till vallåsen och testa på vad jag tycker om att cykla på riktigt. Det lilla jag har testat på småbanor älskar jag. Ska se omd et är så roligt som jag tror, då är det fullt möjligt att jag skaffar större hojj sen. Kommer väl köra både downhill och massa hopp då (dirt va det va) Så krävs ju grejer som håller.
Den jag har nu blir mest som test och sedan som transportcykel eller så behåller jag den helt enkelt och bygger vidare, om ramen kan tåla det. För det lilla jag har cyklat så har jag kommit fram till att jag gillar hardtail, dock inte med bakdämpat så mycket. Kan man köra på såna banor med en hardtail (klarar min ram det?) och bygga vidare med fetare gaffel osv? :D

Ideal Scrambler Disc?
zylpix sa:
johnpalmborg sa:

peahh
Det är tänkt att jag ska upp till vallåsen och testa på vad jag tycker om att cykla på riktigt. Det lilla jag har testat på småbanor älskar jag. Ska se omd et är så roligt som jag tror, då är det fullt möjligt att jag skaffar större hojj sen. Kommer väl köra både downhill och massa hopp då (dirt va det va) Så krävs ju grejer som håller.
Den jag har nu blir mest som test och sedan som transportcykel eller så behåller jag den helt enkelt och bygger vidare, om ramen kan tåla det. För det lilla jag har cyklat så har jag kommit fram till att jag gillar hardtail, dock inte med bakdämpat så mycket. Kan man köra på såna banor med en hardtail (klarar min ram det?) och bygga vidare med fetare gaffel osv? :D
låter bra. ramen ska nog palla din åkning, men skaffa inte en FETARE gaffel, asså inte en med 170 slag eller nå. skaffa en marzocchi DJ3 eller en rock shox argyle, som båda ligger på 100 slag =) sen ett par rejälare fälgar. så ska det nog gå bra :D

Ideal Scrambler Disc?
johnpalmborg sa:
zylpix sa:
johnpalmborg sa:

peahh
låter bra. ramen ska nog palla din åkning, men skaffa inte en FETARE gaffel, asså inte en med 170 slag eller nå. skaffa en marzocchi DJ3 eller en rock shox argyle, som båda ligger på 100 slag =) sen ett par rejälare fälgar. så ska det nog gå bra :D
Fattade ungefär INGENTING av vad du sa. Men med fetare menade jag bättre :P Men i vilket fall som helst måste jag läsa en hel massa om det här. Nåt tips på någon bra artikel eller text som är skriven för att informera nybörjare i cykeldjungeln? :D

Ideal Scrambler Disc?
zylpix sa:
johnpalmborg sa:
zylpix sa:
Fattade ungefär INGENTING av vad du sa. Men med fetare menade jag bättre :P Men i vilket fall som helst måste jag läsa en hel massa om det här. Nåt tips på någon bra artikel eller text som är skriven för att informera nybörjare i cykeldjungeln? :D
gå in på swebikers.se och klicka runt lite. då borde du lära dig en del =)

Ideal Scrambler Disc?
Men det är bra. Ramen håller alltså även för att pressa den lite hårdare? Isåfall blir det väl att bygga vidare på den tills nästa sommar eller så :)

För jag föredrar som sagt att inte ha det dämpat bak även när det börjar studsa en hel massa :D

Ideal Scrambler Disc?
För fäljarna orginal är skit ! har själv kört på en scrambler 07 ( Fäljarna pajja) En kompis till mig körde på en 06a fäljarna pajjade ,

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp