Idre med omnejd...

Idre med omnejd...
Läste i Nya Åka Skidor att man fortfarande ,trots vilda protester, arbetar med förslaget att bygga ihop Idrefjäll, Städjan och Fjätervålen.
Har inte Idre byggt ut och förstört naturen tillräckligt? Städjan är ett vackert fjäll som ligger mitt i ett natureservat. Att dra en lång lift över Städjan till Fjätervålen skulle förstöra landskapet både vintertid och sommartid. Det är bara att titta på Idrefjäll en sommardag. Ingen vacker syn kan jag lova..
Låt Städjan och Fjätervålen vara som de är!!

Idre med omnejd...
Håller med dig. Vill man åka på städjan så är det väl bara att gå upp. Blir ju roligare då också...

Idre med omnejd...
det som Idre Fjäll har tänkt sig är vad jag har förstått nån slags nya liftar där man plockar ner alla vajrar på sommaren. Liftstolparna är av trä av något slag, därför skulle det inte göra lika stor inverkan på naturen. En annan sak är att nedfarterna skulle behandlas på nåt speciellt sätt så att ingen skada skulle ske. Problemet är väl att hitta nån som finansierar allting, idén är iallafall rätt schysst tycker jag, bara de inte förstör städjan ch fjätervålens baksida helt och hållet, det finns mycket fin offpist där.

//Blom

Idre med omnejd...
Liften på Städjan ska inte gå upp på toppen utan till den lägre toppen på höger sida, sett från Idre Fjäll.

Idre med omnejd...
Jo det är klart.
Men charmen med Fjätervålen, Idre och Städjan är ju att de är som de är just nu. Varenda anläggning i detta land har en förmåga att bygga ut och exploatera så att naturen, offpisten och "lugnet" försvinner. Idre är större än någonsin, och enda chansen för dem att bygga ut ännu mer och på så sätt tjäna mera pengar är nu den här idiotiska idén.
Idre är bra på sitt sätt för barnfamiljer och partynissar, och Fjätervålen är bra på sitt sätt med ett lugnt tempo och större naturupplevelse. Städjan är naturreservat med fina vandrings och topptursmöjligheter. Allmännheten utnyttjar dessa på valfritt sätt och då borde det förbli så tycker jag!

Idre med omnejd...
Tycker fortfarade de är en bra ide att bygga ut hur kul vore de att åka till idre om de tex bara fanns 1 lifft och 2 nedfarter alla anlägningar i sverige exploaterar om dom inte hade gjort de vart de inte finns några bra anlägningar alls att åka i visst är de synd att förstöra naturen men de finns saker som förstör naturern betydligt mer en en ny lifft.

Tillbaka
Topp