Impregnering - Gore Tex kläder m.m.

Nojlas

Aktiv medlem
Insåg nyss att skidkläderna inte är tvättade från förra vintern och definitivt behöver en tvätt om inte nya civilisationer ska börja utvecklas i dem...

Ett riktigt bra tvättmedel som funkar till PTFE-membran har jag redan, men vilken impregnering ska jag köpa?
Någon som har koll på vilka de bästa impregneringarna är?

Blev varmt rekommenderad "armour" på naturkompaniet. 200 spänn sprayflaska skulle vara superbra, men jackan fungerade som en wettextrasa ute på berget...
Vad säger folk om gamla hederliga nikwax som tvättas in i plagget?

Senast ändrad:
Tjena Nojlas
Tycker att den hederliga Nikwax fortfarande håller. Har mindre bra erfarenheter av impregnering som sprayas på. Lika lätt som det appliceras på ytan, lika lätt verkar det som det förvinner. Även om de som förespråkar sprayipregnering säger att det blir tätare o varmare har jag inte märkt någon märkbar skillnad. Oavsett impregnering är A-O att plagget är rent innan impregnering.
Har testat ett kombinerat tvätt- och impregneringmedel som jag tycker funkar rätt bra. En blå flaska som jag inte kommer ihåg namnet på. Men då tvättar jag mina gore-tex kläder rätt ofta vilket kan förklara att jag tycker det fungerar bra. Är även för lat att först tvätta för att sedan applicera impregnering.

Vad säger folk om skillnaden på nikwax impregnering som sprayas på kontra det som tvättas in?
Det är samma pris på dem och räcker till lika många plagg...

Tillbaka
Topp