Införskaffa Allmountain skidor

n_erik_n

Medlem
Tjena! Är inne på att köpa mig ett par skidor samt övrig utrustning då jag börjar bli trött på att hyra. Med övrig utrustning menar jag bindningar, pjäxor samt stavar. Tänkte kolla här på Freeride om någon kunde hjälpa mig då jag inte har den absolut bästa kollen på skidor och tänkt ha dem ett bra tag.

Jag är 183 cm lång, väger 70 kg och har i princip växt klart. Har inte åkt jättemycket skidor och inget utomlands men känner mig ändå säker och åker mestadels svarta och röda backar (ex väggen). Offpist mässigt har jag ingen aning om var jag ligger men tycker ändå att det är kul.

Utrustningen jag är ute efter ska passa till i princip all åkning men siktar framförallt på pist (50%), offpist(40%) och lite park(10%). Vill på grund av detta inte ha någon vanlig alpin skida utan någon form av freeride/allmountain skida med twintip då jag gillar att kunna åka baklänges och leka lite i backen. Har däremot inte tänkt fokusera på park då jag har ryggproblem och endast tycker att det är kul nån gång.

Hursomhelst så undrar jag nu om ni skulle kunna tipsa om någon bra och prisvärd utrustning samt när på året/var det är billigast att köpa. Har överhuvudtaget ingen koll på bindningar och pjäxor så ge gärna tips där med. När det gäller just skidor föredrar jag kortare, (169-171 cm) då jag vill ha bra kontroll samt och inte känna mig så klumpig. En skida jag kollat på är Salomon Q98 i längd 172 cm som jag blivit rekommenderad av en kompis. Vad tror ni om dem?

Tidigare skidor jag har att jämföra med är enbart Dynastar 6th sense serial 11/12 som jag funnit helt okej, lite sladdriga och "ogreppiga" dock.

Budget (skidor,bindningar pjäxor) : 5000 kr

Tack på förhand!

Jag tror Line Sir Francis Bacon ska vara intressant. Du kan gå lite längre än vad du tror, det är inte som pistskidor.

Q98 är nog för directional för dig.

K2 shreditor 102 kan också vara intressant.

Men du ska har runt 180cm långa eller precis under. Tänk på att rocker etc tar ner faktiska längden som har kontakt med underlaget.

Som referens, jag är 184cm, 77kg och kör armada tst 192cm.

Köp något så billigt som möjligt, eftersom du med största säkerhet ändå kommer köpa för korta. Då kostar det inte så mycket att byta till rätt längd sen.

Med en sådan budget låter det som att begagnat är enda lösningen. Köper du lite billigare begagnat är också sannolikheten stor att du kan kränga iväg dem och köpa nåt annat i takt med att du upptäcker vad du gillar och inte.

Det lär inte vara några problem att få tag i vettiga skidor och bindningar för 3000 tillsammans men bra pjäxor för 2 vetefasen hur du ska lyckas med. Mina senaste två par har jag lyckats hitta för 2500 tror jag, när det varit tokrea, men då måste man ju verkligen veta vad man behöver av ett par pjäxor och vilka man ska ha för att ett sådant kap ska vara möjligt utan att riskera att bli fel. Vill du köpa pjäxor billigt är iaf mitt tips att besöka Åre veckan innan påsk typ. Åre Skidsport brukar ha bra rea och grym service iom att de verkligen hjälper dig att få ordning på pjäxorna oavsett rea. Kan sägas att jag köpte mina förra där och antagligen modifierade dem för minst 1500 (om man skulle behövt betala för modifieringarna)

Jag har köpt mina senaste pjäxor begagnade i bra skick för 800 kr respektive 1000 kr. Två åkdagar på mina fötter har då skapat mer märken och sunk än vad de hade när jag köpte, så visst går det att köpa nästan nytt till bra priser :-) Dock är det jävligt svårt om man inte vet vad man vill ha. Mät din fots längd och testa polares pjäxor i samma mått kan ju dock hjälpa lite.

Jag skulle inte köpa nya skidor/bindningar på den budgeten. Köp nåt billigt begagnat runt 180 cm med 100mm midja och rocker.

Mm, enda problemet med begagnat är om du behöver modda något. Några lästningar äter snabbt sönder budgeten.

Jo, det är klart. Med begagnat ska man hitta något som sitter tillräckligt bra utan moddar som kräver hjälp av kunnig person :-P

TS skriver inte hur mycket han åker men jag misstänker att för pjäxorna väger "sitter fast på foten en hel dag utan att göra ont" tyngre än optimal race-fit.

Det är fortfarande kul att åka på dåliga skidor med bra pjäxor, men med dåliga pjäxor blir även de roliga skidorna dåliga.

Okej, tack för alla svar

Kan nog garantera att det tyvärr inte lär bli något begagnat då inte så många i mitt område (Östergötland) säljer passande skidor, däremot kan jag tänka mig att som ni säger gå upp lite i längd.

Eftersom att jag den större delen planerat att använda dem i pisten är jag fortfarande inne på Salomon Q, denna gång Q90 efter att jag hittat dem i en butik ner reade till 3000kr inkl sth12 bindning. Funderar i sådana fall på längd 177 efter att killen i butiken förklarat rocker (som ska vara 285, vad nu det betyder?). Är dock fortfarande lite osäker när det gäller längden då jag verkligen inte vill att skidorna ska bli för klumpiga så kommentera gärna dem samt ge tips på andra liknande skidor.

Ang budgeten kan jag tänka mig att sträcka mig plus en tusenlapp om jag får en bra motivation just varför.

Väldigt tacksam för snabba svar då det endast fanns ett par q90 kvar i butiken.
EDIT* Har fått dem undanlagda fram till hela tisdag 3/3

Senast ändrad:
Q-90 i 177 skulle passa dig bra ifall du föredrar lite kortare skidor.
Rockern fram gör skidan lite lättsvängdare. Sen har ju Q-90 lite tailtip så då går lite längd bort där.
STH 12 är en bra standardbindning som fungerar för dig.

Ett alternativ skulle vara ett par Völkl Bridge i längd 179 ifall du hittar dem till ett bra pris.

Okej, tror det får bli att köpa Q-90 kombon ikväll då :)

Om ingen annan har några invändningar?
Tänker då också på bindningen och dess vikt, vill som sagt inte känna mig svårmanövrerad/klumpig.

Väldigt tacksam för riktigt snabba svar!

Senast ändrad:
Verkar som Q90 i 177 väger ~3300g paret, vilket är väldigt lätt. Tillsammans med rockern kommer de knappast kännas klumpiga.

Skulle iof säga att käsnlan av klumpighet i åkningen har ganska lite att göra med vikten. Självklart kan ju ytterligheter märkas men grunden är ju att klumpigheten ligger mer i form och styvhet

Snödjup

Tillbaka
Topp