Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
inget flyt med mina skidor, vad ska jag göra?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 798225" data-attributes="member: 12152"><p>Jag har åkt en del på Czar 182 och tyckte att flytet i den skidan var riktigt bra för att vara en 110mm-skida som är så pass kort. Man kan aldrig få något riktigt bra flyt i en 182cm kort skida, om man väger 86 kg, men det visste du väl om redan när du köpte den iom att du gick ner så pass rejält i längd. Du skulle behöva uppåt, eller en bit över 190cm för att få ett riktigt lyft i framänden. Jag får ju anta att du prioriterar smidighet och kvickhet framför flyt, MEN jag tycker ändå att du skulle kunna få ett acceptabelt flyt med Czaren. Det är ju trots allt 110mm och tiprocker vi pratar om. Monteringspunkten är nyckeln till framgång. Jag personligen tycker det är hopplöst med monteringar nära center på skidan. "New style", "Modern", "New school", "Freestyle", osv. Call it what you want. Jag har aldrig testat en skida som jag har gillat med den typen av montering. Dra bak bootcenter iaf till det bakre märket, och gärna någon cm till, eftersom du eftersträvar flyt. Czar är iom den raka skärningen mycket okänslig för obalans när man flyttar bootcenter, så du behöver inte oroa dig för att den skulle bli konstig i balansen. Jibbar du mycket och du vill ha kvar centermonteringen, så får du helt enkelt leva med ett sämre flyt. Även skidor som JJ, S7 och den typen av kraftigt rockade skidor känns lite "flyga över styret" om de är centermonterade tycker jag. Men då är ju jag av den gamla skolan och inte van vid att åka baklänges på skidor.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 798225, member: 12152"] Jag har åkt en del på Czar 182 och tyckte att flytet i den skidan var riktigt bra för att vara en 110mm-skida som är så pass kort. Man kan aldrig få något riktigt bra flyt i en 182cm kort skida, om man väger 86 kg, men det visste du väl om redan när du köpte den iom att du gick ner så pass rejält i längd. Du skulle behöva uppåt, eller en bit över 190cm för att få ett riktigt lyft i framänden. Jag får ju anta att du prioriterar smidighet och kvickhet framför flyt, MEN jag tycker ändå att du skulle kunna få ett acceptabelt flyt med Czaren. Det är ju trots allt 110mm och tiprocker vi pratar om. Monteringspunkten är nyckeln till framgång. Jag personligen tycker det är hopplöst med monteringar nära center på skidan. "New style", "Modern", "New school", "Freestyle", osv. Call it what you want. Jag har aldrig testat en skida som jag har gillat med den typen av montering. Dra bak bootcenter iaf till det bakre märket, och gärna någon cm till, eftersom du eftersträvar flyt. Czar är iom den raka skärningen mycket okänslig för obalans när man flyttar bootcenter, så du behöver inte oroa dig för att den skulle bli konstig i balansen. Jibbar du mycket och du vill ha kvar centermonteringen, så får du helt enkelt leva med ett sämre flyt. Även skidor som JJ, S7 och den typen av kraftigt rockade skidor känns lite "flyga över styret" om de är centermonterade tycker jag. Men då är ju jag av den gamla skolan och inte van vid att åka baklänges på skidor. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
inget flyt med mina skidor, vad ska jag göra?
Tillbaka
Topp