Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Inomhusskidbacke i Bålsta
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Achwell" data-source="post: 774977"><p>För att driva en så pass stor anläggning som detta behövs ny el på nätet. Vart ska den vindkraftsparken ligga? Blir det i Stockholms skärgård eller kommer generatorerna som vanligt att förläggas i norrland vid ett blåsigt kalfjäll eller blir det kanske någon av de vilda älvarna som stryker med denna gång.</p><p></p><p>cvirdenas: Du behöver inte oroa dig. Är också skidentusiast. Annars skulle jag inte vara medlem här.</p><p></p><p>Av rent miljömässiga skäl hoppas jag att projektet inte blir av. Dock har aldrig storkapitalet tagit hänsyn till miljön och kommer inte att göra det nu heller. Nä det som kommer att få detta projekt att falla är rent affärsmässiga. Hade varit intessant att få Draknästets feedback på idén. Jag tror att den hade blivit totalsågad.</p><p></p><p>Fördelar:</p><p>- Stor befolkningunderlag. Ca 3 miljoner i området.</p><p>- Stockholm och Mälardalen är en skidtörstig publik.</p><p></p><p>Nackdelar:</p><p>- Dyrt att bygga anläggningen. </p><p>- Svårt att attrahera riskkapital</p><p>- Allt för dyra liftkort i förhållande till den produkt man får.</p><p>- Ligger inte i tiden rent miljömässigt. Dagens turister är väldigt miljömedvetna.</p><p>- Ej autentisk skidupplevelse. Finns forskning på att vi nu och i framtiden allt mer vill ha mer äkta upplevelser. Alltså mindre skidbackar i betongtunnlar och mer skidåkning på riktiga fjäll. Mindre djurparksbesök mer safari osv osv.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Achwell, post: 774977"] För att driva en så pass stor anläggning som detta behövs ny el på nätet. Vart ska den vindkraftsparken ligga? Blir det i Stockholms skärgård eller kommer generatorerna som vanligt att förläggas i norrland vid ett blåsigt kalfjäll eller blir det kanske någon av de vilda älvarna som stryker med denna gång. cvirdenas: Du behöver inte oroa dig. Är också skidentusiast. Annars skulle jag inte vara medlem här. Av rent miljömässiga skäl hoppas jag att projektet inte blir av. Dock har aldrig storkapitalet tagit hänsyn till miljön och kommer inte att göra det nu heller. Nä det som kommer att få detta projekt att falla är rent affärsmässiga. Hade varit intessant att få Draknästets feedback på idén. Jag tror att den hade blivit totalsågad. Fördelar: - Stor befolkningunderlag. Ca 3 miljoner i området. - Stockholm och Mälardalen är en skidtörstig publik. Nackdelar: - Dyrt att bygga anläggningen. - Svårt att attrahera riskkapital - Allt för dyra liftkort i förhållande till den produkt man får. - Ligger inte i tiden rent miljömässigt. Dagens turister är väldigt miljömedvetna. - Ej autentisk skidupplevelse. Finns forskning på att vi nu och i framtiden allt mer vill ha mer äkta upplevelser. Alltså mindre skidbackar i betongtunnlar och mer skidåkning på riktiga fjäll. Mindre djurparksbesök mer safari osv osv. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Inomhusskidbacke i Bålsta
Tillbaka
Topp