Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Snowboard
Inställningar på bindningarna
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Doughboy" data-source="post: 34102" data-attributes="member: 28391"><p>Andreas!</p><p>Jag är lite förbryllad över några av dina tips. Ditt sätt att mäta bakmontering fungerar, enligt mitt sätt att se det, bara om du har en twintipbräda och står med 0 graders vinkel på båda fötterna eller lika mycket negativ vinkel bak som du har positiv fram. Om man mäter bakmontering på det sätt som du säger kan man faktiskt få en bräda med kortare nos än tail. </p><p></p><p>Säg att jag har en twintipbräda och mäter på ditt sätt och vill stå centrerat. Om jag då har 20 graders vinkel på framfoten och 0 på bakfoten innebär det att nosen blir kortare än tailen eftersom jag mäter från mitten av brädan till mitten på discarna istället för att mäta från ändarna på brädan till den främsta respektive bakersta punkten på bindningen. Sedan finns det ju massor med brädor som inte är smalast på mitten utan midjan är lite bakåtförskjuten. Sedan finns det de brädor som har midjan på mitten av den effektiva kantlängden men nosen är längre än tailen. I dessa fall blir ditt sätt att mäta bakmontering onödigt svårt och även missvisande. </p><p></p><p>Enligt mitt sätt att se det är det viktigaste med bakmontering inte hur man står i förhållande till brädans midja. Nej, det viktiga är att nosen är längre än tailen eller att de är lika långa om man vill stå centrerat och det enklaste sättet att mäta det är att först mäta avsåndet från nosen till frambindningens främsta punkt och sedan mäta från tailen till bakbindningens bakersta (konstigt ord) punkt. Skillnaden mellan dessa avstånd delat med två blir din bakmonterig. Säg att nosen är 5 cm längre än tailen, då har du 2,5 cm bakmontering. För om du flyttar fram båda bindningarna 2.5 cm har du ett centrerat stance. </p><p></p><p>Det här var mina tankar kring detta men det finns säkert andra som tänker annorlunda. Tala om de tankarna i så fall för det är alltid intressant att ta del av andras teorier.</p><p></p><p>Ha det!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Doughboy, post: 34102, member: 28391"] Andreas! Jag är lite förbryllad över några av dina tips. Ditt sätt att mäta bakmontering fungerar, enligt mitt sätt att se det, bara om du har en twintipbräda och står med 0 graders vinkel på båda fötterna eller lika mycket negativ vinkel bak som du har positiv fram. Om man mäter bakmontering på det sätt som du säger kan man faktiskt få en bräda med kortare nos än tail. Säg att jag har en twintipbräda och mäter på ditt sätt och vill stå centrerat. Om jag då har 20 graders vinkel på framfoten och 0 på bakfoten innebär det att nosen blir kortare än tailen eftersom jag mäter från mitten av brädan till mitten på discarna istället för att mäta från ändarna på brädan till den främsta respektive bakersta punkten på bindningen. Sedan finns det ju massor med brädor som inte är smalast på mitten utan midjan är lite bakåtförskjuten. Sedan finns det de brädor som har midjan på mitten av den effektiva kantlängden men nosen är längre än tailen. I dessa fall blir ditt sätt att mäta bakmontering onödigt svårt och även missvisande. Enligt mitt sätt att se det är det viktigaste med bakmontering inte hur man står i förhållande till brädans midja. Nej, det viktiga är att nosen är längre än tailen eller att de är lika långa om man vill stå centrerat och det enklaste sättet att mäta det är att först mäta avsåndet från nosen till frambindningens främsta punkt och sedan mäta från tailen till bakbindningens bakersta (konstigt ord) punkt. Skillnaden mellan dessa avstånd delat med två blir din bakmonterig. Säg att nosen är 5 cm längre än tailen, då har du 2,5 cm bakmontering. För om du flyttar fram båda bindningarna 2.5 cm har du ett centrerat stance. Det här var mina tankar kring detta men det finns säkert andra som tänker annorlunda. Tala om de tankarna i så fall för det är alltid intressant att ta del av andras teorier. Ha det! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Snowboard
Inställningar på bindningarna
Tillbaka
Topp