Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Snowboard
Inställningar på bindningarna
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Doughboy" data-source="post: 34107" data-attributes="member: 28391"><p>Andreas!</p><p></p><p>För mig är det helt självkart att bakmonteringen blir olika beroende på vad du har för vinklar på bindningarna. Låt mig försöka förklara hur jag tänker.</p><p></p><p>När det står 2,5 cm setback på din Frontier så talar det ju om för dig att om du monterar bindningarna på ett visst ställe så blir nosen 5 cm längre än tailen, det är vi nog överens om. Men jag anser fortfarande att nosen kan bli kortare än tailen om man placerar bindningarna precis så. </p><p></p><p>Hur då frågar sig en vän av ordning? Jo, genom att ha t.ex 30 graders vinkel fram och noll bak. När du vrider den främre bindningen flyttas den främre kanten på bindningen mer än fem cemtimeter mot nosen och vips, nosen är kortare än tailen. För att få en korrekt bakmontering anser jag att man måste mäta avstånden så som jag beskrev tidigare. Jag framhåller fortfarande att det viktigaste med bakmontering är att nosen är längre än tailen och med stor vinkel på den främre foten kan din metod Andreas bli lite missvisande. </p><p></p><p>Detta kan vara viktigt om man till exempel ska åka puder. Om man då placerar bindningarna som i mitt exempel ovan är man inte särskilt hjälpt av att centrum på bindningarna är 2,5 cm bakmonterade, brädan kommer att dyka som en pingvin i alla fall.</p><p></p><p>Du nämner också att man kan mäta från centrum av discarna till slutet av den effektiva kantlängden. Enligt mitt sätt att se det kan det också bli missvisande eftersom många brädor har längre nos än tail. Grundproblemet som jag ser det är att man aldrig helt korrekt kan mäta bakmontering genom att mäta från centrum av discarna, vare sig man mäter mot mitten av brädan eller mot ändarna, eftersom man då bortser från en variabel i det hela, nämligen vinklarna på bindningarna.</p><p></p><p>Jag anser fortfarande att man måste mäta från den främre respektive bakre kanten av bindningarna och inte ifrån centrum.</p><p></p><p>Hör av dig!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Doughboy, post: 34107, member: 28391"] Andreas! För mig är det helt självkart att bakmonteringen blir olika beroende på vad du har för vinklar på bindningarna. Låt mig försöka förklara hur jag tänker. När det står 2,5 cm setback på din Frontier så talar det ju om för dig att om du monterar bindningarna på ett visst ställe så blir nosen 5 cm längre än tailen, det är vi nog överens om. Men jag anser fortfarande att nosen kan bli kortare än tailen om man placerar bindningarna precis så. Hur då frågar sig en vän av ordning? Jo, genom att ha t.ex 30 graders vinkel fram och noll bak. När du vrider den främre bindningen flyttas den främre kanten på bindningen mer än fem cemtimeter mot nosen och vips, nosen är kortare än tailen. För att få en korrekt bakmontering anser jag att man måste mäta avstånden så som jag beskrev tidigare. Jag framhåller fortfarande att det viktigaste med bakmontering är att nosen är längre än tailen och med stor vinkel på den främre foten kan din metod Andreas bli lite missvisande. Detta kan vara viktigt om man till exempel ska åka puder. Om man då placerar bindningarna som i mitt exempel ovan är man inte särskilt hjälpt av att centrum på bindningarna är 2,5 cm bakmonterade, brädan kommer att dyka som en pingvin i alla fall. Du nämner också att man kan mäta från centrum av discarna till slutet av den effektiva kantlängden. Enligt mitt sätt att se det kan det också bli missvisande eftersom många brädor har längre nos än tail. Grundproblemet som jag ser det är att man aldrig helt korrekt kan mäta bakmontering genom att mäta från centrum av discarna, vare sig man mäter mot mitten av brädan eller mot ändarna, eftersom man då bortser från en variabel i det hela, nämligen vinklarna på bindningarna. Jag anser fortfarande att man måste mäta från den främre respektive bakre kanten av bindningarna och inte ifrån centrum. Hör av dig! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Snowboard
Inställningar på bindningarna
Tillbaka
Topp