Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Film/Foto
Filmkunskap
Inställningar vid fotagrafering av skidåkning??
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="frazze" data-source="post: 87836" data-attributes="member: 39521"><p>Spotmätning kan mycket väl finnas på gamla kameror från 70-talet. tyvärr känner jag inte till just din modell. Spotmätning innebär att du mäter på en liten punkt (spot) mitt i sökarbilden. Har du inte spotmätning blir det lite svårare, eftersom ljusmätaren tar hänsyn till större del av bildytan. </p><p></p><p>Du har knappast nån spotmätning på digitalaren. AE metering skulle jag gissa betyder Auto Exposure metering (automatisk exponeringsmätning, men jag vet inte) </p><p></p><p>Siffrorna -2 till +2 anger hur bilden kommer att exponeras. - 2= 2 stegs underexponering och +2 = 2 stegs överexponering. 2 stegs överexponering av snö i solljus brukar ge bra exponerade bilder. Observera att det inte blir korrekt exponerat om du mäter på andra ytor än snö i solljus. Har du till exempel en skidåkare i bilden och kameran överexponerar bilden 2 steg blir bilden för ljus. Därför skall du använda manuella inställningar, så att inte kameran blir lurad.</p><p></p><p>Antag att du skall ta en bild på en åkare i solljus med din Minolta. För att det inte skall bli rörelseoskärpa bör du ha en exponeringstid på minst 1/1000 sek. Du ställer därför in slutartiden på säg 1/1250 sek. Därefter mäter du ljuset i snön. Vid solljus brukar en slutartid på 1/1250 sek ge ett bländarvärde på ca f/5,6 vid 2 stegs överexponering, givet att du använder iso 100 film.</p><p></p><p>Nu är det bara att plåta!</p><p></p><p>/mvh Johan</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="frazze, post: 87836, member: 39521"] Spotmätning kan mycket väl finnas på gamla kameror från 70-talet. tyvärr känner jag inte till just din modell. Spotmätning innebär att du mäter på en liten punkt (spot) mitt i sökarbilden. Har du inte spotmätning blir det lite svårare, eftersom ljusmätaren tar hänsyn till större del av bildytan. Du har knappast nån spotmätning på digitalaren. AE metering skulle jag gissa betyder Auto Exposure metering (automatisk exponeringsmätning, men jag vet inte) Siffrorna -2 till +2 anger hur bilden kommer att exponeras. - 2= 2 stegs underexponering och +2 = 2 stegs överexponering. 2 stegs överexponering av snö i solljus brukar ge bra exponerade bilder. Observera att det inte blir korrekt exponerat om du mäter på andra ytor än snö i solljus. Har du till exempel en skidåkare i bilden och kameran överexponerar bilden 2 steg blir bilden för ljus. Därför skall du använda manuella inställningar, så att inte kameran blir lurad. Antag att du skall ta en bild på en åkare i solljus med din Minolta. För att det inte skall bli rörelseoskärpa bör du ha en exponeringstid på minst 1/1000 sek. Du ställer därför in slutartiden på säg 1/1250 sek. Därefter mäter du ljuset i snön. Vid solljus brukar en slutartid på 1/1250 sek ge ett bländarvärde på ca f/5,6 vid 2 stegs överexponering, givet att du använder iso 100 film. Nu är det bara att plåta! /mvh Johan [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Film/Foto
Filmkunskap
Inställningar vid fotagrafering av skidåkning??
Tillbaka
Topp