Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Inställningsproblem med Diamir fre.pro.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Freeridefredde" data-source="post: 974498" data-attributes="member: 68133"><p>Vad har du för pjäxor? Finns det möjlighet att höja/sänka bakdelen av bindningen? Det kan vara så att sulan är så pass hög att det inte riktigt passar till bindingen... </p><p></p><p>På bindningen ställer du in två saker:</p><p>1. Längden, så det passar till pjäxan.</p><p>2. DIN-motståndet, vilket är mellan 4-12 på din bindning. DIN-inställningen bestämmer hur pass högt motstånd det ska vara på bindningen innan den löser ut vid en eventuell vurpa eller liknande. DIN ställer du in både på framdelen och bakdelen av bindningen, det borde finnas en nivåmätare som du kan skruva upp eller ner för att ställa upp eller ner motståndet. </p><p></p><p>Dvs. har du bindingen inställt på DIN 4 kommer den lösa ut väldigt lätt. Detta rekommenderas inte då det kan vara farligt för dig om bindingen löser ut bara för du kör på ett gupp eller liknande. Har du ställt bindningen på DIN 12 kommer det krävas mycket kraft innan den löser ut t.ex. en ordentlig vurpa. Min rekommendation är att du börjar med att ställa in DIN på 7-8. Tycker du sedan att bindningen släpper för lätt om du ramlar eller tjuvlöser när du åker skruvar du upp motståndet. </p><p></p><p>En bindnings DIN-tal kan ofta avslöja hur pass "seriös" den är. DIN upp till 8-10 är oftast för barn. En bindning med DIN upp till 12 är oftast prisvänliga, helt ok för normalt användande av vuxna människor. DIN upp till 14 klarar ofta tuffare tag och mer erfarna åkare. Bindningar med DIN upp till 16-18 är ofta dyra och gjorda med inslag av stål, men väldigt stabila och klarar både oerhört tuffa tag samt tuffa åkare.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Freeridefredde, post: 974498, member: 68133"] Vad har du för pjäxor? Finns det möjlighet att höja/sänka bakdelen av bindningen? Det kan vara så att sulan är så pass hög att det inte riktigt passar till bindingen... På bindningen ställer du in två saker: 1. Längden, så det passar till pjäxan. 2. DIN-motståndet, vilket är mellan 4-12 på din bindning. DIN-inställningen bestämmer hur pass högt motstånd det ska vara på bindningen innan den löser ut vid en eventuell vurpa eller liknande. DIN ställer du in både på framdelen och bakdelen av bindningen, det borde finnas en nivåmätare som du kan skruva upp eller ner för att ställa upp eller ner motståndet. Dvs. har du bindingen inställt på DIN 4 kommer den lösa ut väldigt lätt. Detta rekommenderas inte då det kan vara farligt för dig om bindingen löser ut bara för du kör på ett gupp eller liknande. Har du ställt bindningen på DIN 12 kommer det krävas mycket kraft innan den löser ut t.ex. en ordentlig vurpa. Min rekommendation är att du börjar med att ställa in DIN på 7-8. Tycker du sedan att bindningen släpper för lätt om du ramlar eller tjuvlöser när du åker skruvar du upp motståndet. En bindnings DIN-tal kan ofta avslöja hur pass "seriös" den är. DIN upp till 8-10 är oftast för barn. En bindning med DIN upp till 12 är oftast prisvänliga, helt ok för normalt användande av vuxna människor. DIN upp till 14 klarar ofta tuffare tag och mer erfarna åkare. Bindningar med DIN upp till 16-18 är ofta dyra och gjorda med inslag av stål, men väldigt stabila och klarar både oerhört tuffa tag samt tuffa åkare. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Inställningsproblem med Diamir fre.pro.
Tillbaka
Topp