Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Internationella brantåkar-kvinnodagen
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Clariella" data-source="post: 16604"><p>Mycket intressant, mycket intressant. Det här med att det inte finns särskilt många duktiga tjejer på berget har alltid varit ett ämne som jag och mina kompisar har diskuterat.</p><p> Måste erkänna att jag själv blir förvånad när jag är å åker. Jag är väl knappast någon superåkare direkt, men ändå är det ytterst sällan jag träffar på en tjej som skulle vara bättre än jag, så det är ju klart att man börjar undra vad detta beror på.</p><p> Har själv en del teorier som jag har filosoferat fram i liften när jag inte har nåt bättre att göra. Det lättaste sättet att få nån slags klarhet i problemet är att studera andra tjejers åkvanor och sedan försöka komma på olika lösningar till varför de kan tänkas åka som det gör. Hänger ni med?</p><p> Nåja till att börja med har jag märkt att de flesta tjejer är väldigt försiktiga och åker väldigt långsamt. Där är min mamma ett bra exempel. Hon undrar alltid vaför jag åker så hårt när "man kan ta det lugnt och inte behöva vara rädd att bryta benen" och "varför skall man åka offpist när det redan finns pistade backar, där det inte händer några laviner". Det är väl antagligen så som de flesta äldre kvinnor tänker antar jag. Sedan har jag observerat en annan sak under min karriär som lägerledare för fjortisar i fjällen, nämligen att många yngre tjejer inte vågar åka hårt däför att de är rädda för att göra bort sej för de snygga killarna de spanat in om de faller. De vill helt enkelt inte göra bort sej,därför slutar de aldrig åka plogsväng i snigel-takt. Tyvärr är samhället allt för fixerat på att vi kvinnor skall vara söta, snälla och inte göra bort oss att det hämmar många i utvecklingen. Och om man inte utvecklas som åkare är det lätt att man tröttnar på att åka skidor och lägger av.</p><p> En annan intressant teori som en av mina kompisar kom fram till är att killar tävlar med varandra i en högre grad än tjejer när det gäller fysiska aktiviteter. Det anses manligt att vara modig och därför utsätter sej män i en höre grad för "farliga" situtationer. Ex, hur ofta ser man tjejer som tränar big-jump? Som en naturlig följd av att man utsätter sej för det ena och det andra så utvecklas man ju.</p><p> Det är klart att det finns undantag bland tjejerna, men överlag tror jag att vi kvinnor borde få bättre självförtroende, för det är nog bästa sättet att bli en bra åkare. Tror själv att jag började åka skidor för att jag gillade känslan av fart, och det gör jag fortfarande. Nej,nu får det vara slutfilosferat för mej, men kanske ni andra har några bra teorier??</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Clariella, post: 16604"] Mycket intressant, mycket intressant. Det här med att det inte finns särskilt många duktiga tjejer på berget har alltid varit ett ämne som jag och mina kompisar har diskuterat. Måste erkänna att jag själv blir förvånad när jag är å åker. Jag är väl knappast någon superåkare direkt, men ändå är det ytterst sällan jag träffar på en tjej som skulle vara bättre än jag, så det är ju klart att man börjar undra vad detta beror på. Har själv en del teorier som jag har filosoferat fram i liften när jag inte har nåt bättre att göra. Det lättaste sättet att få nån slags klarhet i problemet är att studera andra tjejers åkvanor och sedan försöka komma på olika lösningar till varför de kan tänkas åka som det gör. Hänger ni med? Nåja till att börja med har jag märkt att de flesta tjejer är väldigt försiktiga och åker väldigt långsamt. Där är min mamma ett bra exempel. Hon undrar alltid vaför jag åker så hårt när "man kan ta det lugnt och inte behöva vara rädd att bryta benen" och "varför skall man åka offpist när det redan finns pistade backar, där det inte händer några laviner". Det är väl antagligen så som de flesta äldre kvinnor tänker antar jag. Sedan har jag observerat en annan sak under min karriär som lägerledare för fjortisar i fjällen, nämligen att många yngre tjejer inte vågar åka hårt däför att de är rädda för att göra bort sej för de snygga killarna de spanat in om de faller. De vill helt enkelt inte göra bort sej,därför slutar de aldrig åka plogsväng i snigel-takt. Tyvärr är samhället allt för fixerat på att vi kvinnor skall vara söta, snälla och inte göra bort oss att det hämmar många i utvecklingen. Och om man inte utvecklas som åkare är det lätt att man tröttnar på att åka skidor och lägger av. En annan intressant teori som en av mina kompisar kom fram till är att killar tävlar med varandra i en högre grad än tjejer när det gäller fysiska aktiviteter. Det anses manligt att vara modig och därför utsätter sej män i en höre grad för "farliga" situtationer. Ex, hur ofta ser man tjejer som tränar big-jump? Som en naturlig följd av att man utsätter sej för det ena och det andra så utvecklas man ju. Det är klart att det finns undantag bland tjejerna, men överlag tror jag att vi kvinnor borde få bättre självförtroende, för det är nog bästa sättet att bli en bra åkare. Tror själv att jag började åka skidor för att jag gillade känslan av fart, och det gör jag fortfarande. Nej,nu får det vara slutfilosferat för mej, men kanske ni andra har några bra teorier?? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Internationella brantåkar-kvinnodagen
Tillbaka
Topp