Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Intuition eller zipfit?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Pillard" data-source="post: 1327551" data-attributes="member: 83225"><p>Återkommer efter fem testdagar...</p><p></p><p>Tyvärr kan jag säga att det är en katastrof hittills. Allra värst är det över vristerna Jag kan inte riktigt säga om det är de alldeles för hårda sömmarna över vristen eller om det är att behöva kliva i med innerskon på men hittills har de varit en total plåga. Fotryggarna har sett helt misshandlade ut efter varje dag i dem. Köpte dem på höstlovet i Vemdalen och behövde åka fram och tillbaka från Tänndalen tre ggr för att försöka få till skalet så att det skulle funka (inomhus stående i dem) Servicen är förstås oklanderlig när någon lägger så mycket jobb på att försöka få det bra. Men nu har jag dessutom lagt 5 skiddagar i dem och behövt få skalen tryckta ytterligare 3 ggr i en annan verkstad och jag har fortfarande mer ont i fötterna än jag kan minnas att jag nånsin haft. Så hittills efter att ha lagt en hel del tid och fem skiddagar så är resultatet att de är betydligt sämre än mina 7-8 år gamla Intuition Pro Tour i samma skal.</p><p></p><p>Samtidigt jämför jag ju med upplevelsen när Intuition var nya. Då gick jag från ont i fötterna och ganska dålig passform till en värmning hos Snell i Chamonix. Innan värmning kändes de som att fötterna skulle mosas. Efter värmning satt de som en smäck. Sen kunde jag åka obehindrat med knäppta pjäxor utan att frysa (de klämde ju ingenstans). Nu när jag behövde nya skal för att kunna åka i racebindningar startade ju eländet och jag har aldrig fått Intuition att ge riktigt samma resultat igen men de lär tydligen tappa sin förmåga att fylla ut lika bra efter några år. Men de ger fortfarande ett betydligt bättre resultat i nya skalen än vad Zipfit gör.</p><p></p><p>Känslan är att Zipfits material inte trycks ut utan bara flyttas. Det är också mycket hårdare. Så istället för att lämna plats för tex fotknölen så flyttas materialet så att fotknölen nästan får plats. Men istället för att försvinna så lägger sig materialet som en ring runt och trycker utav helvete på senorna under knölen. Sen saknas ju ordentligt material fram på foten vilket iaf för mig gör att jag får mer ont i "sjätte tån" eftersom benet i foten gnager mot hårt skal istället för mjuk innersko. Så jag kommer behöva trycka ut den delen av pjäxan mycket mer än jag behövde med Intuition som har mer material. Ologiskt? Ja kanske men jag får ju ont nu men inte med Intuition.</p><p></p><p>Finns det inga fördelar då? Jo absolut. Hälen sitter som i ett skruvstäd. Och hela bakdelen av pjäxan (där mesta korken är) sitter stenhårt. Men samtidigt har jag ju efter fem dagar ont i både hälsenor och resten av foten eftersom det material som klämmer åt också är alldeles för hårt. Men men, det är väl inte dags att kassera dem än utan får ge dem ett försök till på sportlovet när vi åker tillbaka till Vemdalen men de två resorna innan får det bli till att åka i de gamla Intuition (de är ju iaf bättre än detta) och sen får vi väl se om jag får slänga 5000kr innersko och dessutom lägga ett antal tusenlappar på nya Intuition...</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Pillard, post: 1327551, member: 83225"] Återkommer efter fem testdagar... Tyvärr kan jag säga att det är en katastrof hittills. Allra värst är det över vristerna Jag kan inte riktigt säga om det är de alldeles för hårda sömmarna över vristen eller om det är att behöva kliva i med innerskon på men hittills har de varit en total plåga. Fotryggarna har sett helt misshandlade ut efter varje dag i dem. Köpte dem på höstlovet i Vemdalen och behövde åka fram och tillbaka från Tänndalen tre ggr för att försöka få till skalet så att det skulle funka (inomhus stående i dem) Servicen är förstås oklanderlig när någon lägger så mycket jobb på att försöka få det bra. Men nu har jag dessutom lagt 5 skiddagar i dem och behövt få skalen tryckta ytterligare 3 ggr i en annan verkstad och jag har fortfarande mer ont i fötterna än jag kan minnas att jag nånsin haft. Så hittills efter att ha lagt en hel del tid och fem skiddagar så är resultatet att de är betydligt sämre än mina 7-8 år gamla Intuition Pro Tour i samma skal. Samtidigt jämför jag ju med upplevelsen när Intuition var nya. Då gick jag från ont i fötterna och ganska dålig passform till en värmning hos Snell i Chamonix. Innan värmning kändes de som att fötterna skulle mosas. Efter värmning satt de som en smäck. Sen kunde jag åka obehindrat med knäppta pjäxor utan att frysa (de klämde ju ingenstans). Nu när jag behövde nya skal för att kunna åka i racebindningar startade ju eländet och jag har aldrig fått Intuition att ge riktigt samma resultat igen men de lär tydligen tappa sin förmåga att fylla ut lika bra efter några år. Men de ger fortfarande ett betydligt bättre resultat i nya skalen än vad Zipfit gör. Känslan är att Zipfits material inte trycks ut utan bara flyttas. Det är också mycket hårdare. Så istället för att lämna plats för tex fotknölen så flyttas materialet så att fotknölen nästan får plats. Men istället för att försvinna så lägger sig materialet som en ring runt och trycker utav helvete på senorna under knölen. Sen saknas ju ordentligt material fram på foten vilket iaf för mig gör att jag får mer ont i "sjätte tån" eftersom benet i foten gnager mot hårt skal istället för mjuk innersko. Så jag kommer behöva trycka ut den delen av pjäxan mycket mer än jag behövde med Intuition som har mer material. Ologiskt? Ja kanske men jag får ju ont nu men inte med Intuition. Finns det inga fördelar då? Jo absolut. Hälen sitter som i ett skruvstäd. Och hela bakdelen av pjäxan (där mesta korken är) sitter stenhårt. Men samtidigt har jag ju efter fem dagar ont i både hälsenor och resten av foten eftersom det material som klämmer åt också är alldeles för hårt. Men men, det är väl inte dags att kassera dem än utan får ge dem ett försök till på sportlovet när vi åker tillbaka till Vemdalen men de två resorna innan får det bli till att åka i de gamla Intuition (de är ju iaf bättre än detta) och sen får vi väl se om jag får slänga 5000kr innersko och dessutom lägga ett antal tusenlappar på nya Intuition... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Intuition eller zipfit?
Tillbaka
Topp