Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
IR-vallning
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="sivbertil" data-source="post: 1333843" data-attributes="member: 161988"><p>Jag har ungefär samma frågor. Hittat redaktionella recensioner på nätet där de anger de fördelar jag efterfrågar men svårt att veta om innehållet är sponsrat. Vill därför höra om praktiska erfarenheter. </p><p></p><p>IR-strålning</p><p>-Värmer både belag och valla, men ger en jämnare och något djupare uppvärmning i belaget jämfört med järn.</p><p>-Lättare att få homogen temperaturprofil (inga lokala hotspots).</p><p></p><p>Fördelar</p><p>-Vallan tränger djupare - håller längre.</p><p>-Jämnare resultat/homogent.</p><p>-Lägre åtgång av valla.</p><p>-Slipper ångor.</p><p>-Ingen eller endast litet behov av sickling.</p><p>-Mindre risk för att skada belaget (har bara hänt mig på längdskidor).</p><p></p><p>Nackdelar</p><p>-Sämre kontroll av ytfilmen.</p><p>-Vallajärn ger ofta bättre ytfinish och ibland något bättre glid.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="sivbertil, post: 1333843, member: 161988"] Jag har ungefär samma frågor. Hittat redaktionella recensioner på nätet där de anger de fördelar jag efterfrågar men svårt att veta om innehållet är sponsrat. Vill därför höra om praktiska erfarenheter. IR-strålning -Värmer både belag och valla, men ger en jämnare och något djupare uppvärmning i belaget jämfört med järn. -Lättare att få homogen temperaturprofil (inga lokala hotspots). Fördelar -Vallan tränger djupare - håller längre. -Jämnare resultat/homogent. -Lägre åtgång av valla. -Slipper ångor. -Ingen eller endast litet behov av sickling. -Mindre risk för att skada belaget (har bara hänt mig på längdskidor). Nackdelar -Sämre kontroll av ytfilmen. -Vallajärn ger ofta bättre ytfinish och ibland något bättre glid. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
IR-vallning
Tillbaka
Topp