Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Is-skruvar, is-yxa vad tänka på vid köp
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Valmgren" data-source="post: 1004126" data-attributes="member: 96738"><p>Ju längre desto säkrare, men ibland vill man ha ned vikten och dessutom finns det sällan så pass djup is att en 25cm skruv går hela vägen in. Skulle kolla på Isskruvar i storleken 13-15cm, väldigt allround MEN ha med 1-2 längre vid mer utsatta områden eller där isen är lite tjockare. Tänk dock på att isskruvar kräver att man är två som klättrar. </p><p></p><p>Angående isyxan så kan jag rekommendera <a href="http://www.urbanrock.com/quark-pair-deal" target="_blank">Petzl Quark</a> (billigare ställe att handla på är svårt att hitta, EN yxa i Sverige kostar lika mycket.) </p><p>Isyxan är väldigt allround, funkar till lättare isklättring (går att ta några nivåer) men fungerar ändå utmärkt när det är djupare snö och som self arrest. </p><p></p><p>Det du säger med "utvecklats i din åkning" och "BÖR införskaffa is-skruvar" så tar jag förgivet att du ska börja klättra upp i colouirs där is kan förekomma och därav behov av isskruvar. </p><p></p><p>Men du har inte nämnt stegjärn. Ser ingen mening att köpa isskruvar och isyxor om du inte införhandlat stegjärn, men tar förgivet att du redan äger några. </p><p></p><p>Om då å andra sidan mest har som mål att ta dig upp i samma colouirs som du tänkt åka ned i (snötäckta) så täcker det oftast med en vanlig isyxa på ryggen och sedan en med rakt skaft för selfarest och extra "balans" (lättare att sticka ned i snön) Även utmärkt när man färdas på glaciärer. </p><p></p><p>--Fråntar mig allt ansvar, kontakta någon med mer erfarenhet om hur du åker/någon professionell innan köp--</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Valmgren, post: 1004126, member: 96738"] Ju längre desto säkrare, men ibland vill man ha ned vikten och dessutom finns det sällan så pass djup is att en 25cm skruv går hela vägen in. Skulle kolla på Isskruvar i storleken 13-15cm, väldigt allround MEN ha med 1-2 längre vid mer utsatta områden eller där isen är lite tjockare. Tänk dock på att isskruvar kräver att man är två som klättrar. Angående isyxan så kan jag rekommendera [url=http://www.urbanrock.com/quark-pair-deal]Petzl Quark[/url] (billigare ställe att handla på är svårt att hitta, EN yxa i Sverige kostar lika mycket.) Isyxan är väldigt allround, funkar till lättare isklättring (går att ta några nivåer) men fungerar ändå utmärkt när det är djupare snö och som self arrest. Det du säger med "utvecklats i din åkning" och "BÖR införskaffa is-skruvar" så tar jag förgivet att du ska börja klättra upp i colouirs där is kan förekomma och därav behov av isskruvar. Men du har inte nämnt stegjärn. Ser ingen mening att köpa isskruvar och isyxor om du inte införhandlat stegjärn, men tar förgivet att du redan äger några. Om då å andra sidan mest har som mål att ta dig upp i samma colouirs som du tänkt åka ned i (snötäckta) så täcker det oftast med en vanlig isyxa på ryggen och sedan en med rakt skaft för selfarest och extra "balans" (lättare att sticka ned i snön) Även utmärkt när man färdas på glaciärer. --Fråntar mig allt ansvar, kontakta någon med mer erfarenhet om hur du åker/någon professionell innan köp-- [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Is-skruvar, is-yxa vad tänka på vid köp
Tillbaka
Topp