Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Is-skruvar, is-yxa vad tänka på vid köp
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Le_Troglodyte" data-source="post: 1004268"><p>För generellt glaciärbruk och inte brantare klättring skulle jag rekommendera en mer traditionell, rak modell med B- eller T-klassat skaft (t ex denna <a href="https://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=BDRAVENULTRA" target="_blank">https://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=BDRAVENULTRA</a>) Anledning är att den är bättre att sondera med plus att den är bättre att bygga en t-förankring med (vid upprättande av z-hissystem för kamraträddning ur spricka t ex) Instämmer också i de andra svaren om att skaffa grundläggande kunskaper om säkerhet på glaciär. Går man i replag ingår som regel i grundutrustningen: sele, yxa, stegjärn, isskruvar (2 el fler), 4 st knytna prusiksnören, 4 st 120 cm slingor, några skruvkarbiner. Det finns varianter på hur man knyter in sig, men i den jag lärt mig knyter man in sig med prusiksnörena på ett lite speciellt sätt med franska prusikknutar så att man i ett skarpt läge snabbt kan vara beredd att bygga ankare och z-hiss och börja kamraträddning. Och oftast är t-förankring med yxan ett bra sätt att bygga ankare med i snö.</p><p>Men allt sånt behöver man öva på och en kurs är nog verkligen att rekommendera. Men jag hängde nog inte heller riktigt med på vad du hade tänkt göra.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Le_Troglodyte, post: 1004268"] För generellt glaciärbruk och inte brantare klättring skulle jag rekommendera en mer traditionell, rak modell med B- eller T-klassat skaft (t ex denna [URL]https://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=BDRAVENULTRA[/URL]) Anledning är att den är bättre att sondera med plus att den är bättre att bygga en t-förankring med (vid upprättande av z-hissystem för kamraträddning ur spricka t ex) Instämmer också i de andra svaren om att skaffa grundläggande kunskaper om säkerhet på glaciär. Går man i replag ingår som regel i grundutrustningen: sele, yxa, stegjärn, isskruvar (2 el fler), 4 st knytna prusiksnören, 4 st 120 cm slingor, några skruvkarbiner. Det finns varianter på hur man knyter in sig, men i den jag lärt mig knyter man in sig med prusiksnörena på ett lite speciellt sätt med franska prusikknutar så att man i ett skarpt läge snabbt kan vara beredd att bygga ankare och z-hiss och börja kamraträddning. Och oftast är t-förankring med yxan ett bra sätt att bygga ankare med i snö. Men allt sånt behöver man öva på och en kurs är nog verkligen att rekommendera. Men jag hängde nog inte heller riktigt med på vad du hade tänkt göra. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Is-skruvar, is-yxa vad tänka på vid köp
Tillbaka
Topp