Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Film/Foto
Filmkunskap
Ischgl 2002 - filmen
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MarkusO" data-source="post: 24034" data-attributes="member: 13390"><p>Vi har filmat med en Hi8-kamera, dvs analog. (Därav de trista färgerna) Materialet är sedan capturat med mitt gamla Matrox Rainbow Runner-kort. Då får man filer i formatet Matrox motion jpeg, mjpeg. Den färdigredigerade filen ligger runt tre gig i det formatet. </p><p>Sedan har jag renderat om filmen i Adobe Premiere till mpeg2 med medföljande encoder. Den finns dock bara med i den senaste releasen av Premiere tror jag. </p><p>Jag provade även att göra en divx-version, men den blev väldigt krävande att spela upp. På en P4 2,0 flöt det, men en Celeron 1200 hade det jobbigt. DivX-encoder ingår i paketet man laddar från www.divx.com. Med den installerad är det bara att köra på i sitt vanliga redigeringsprogram. Det spelar ingen roll vilket.</p><p></p><p>Redigeringen har gjorts i programmet Ulead Mediastudio. Inte för att det är ett kompetent program, för det är det absolut inte, utan för att jag kunde det sen tidigare. Nästa gång blir det att lära sig Premiere ordentligt istället, helt klart.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MarkusO, post: 24034, member: 13390"] Vi har filmat med en Hi8-kamera, dvs analog. (Därav de trista färgerna) Materialet är sedan capturat med mitt gamla Matrox Rainbow Runner-kort. Då får man filer i formatet Matrox motion jpeg, mjpeg. Den färdigredigerade filen ligger runt tre gig i det formatet. Sedan har jag renderat om filmen i Adobe Premiere till mpeg2 med medföljande encoder. Den finns dock bara med i den senaste releasen av Premiere tror jag. Jag provade även att göra en divx-version, men den blev väldigt krävande att spela upp. På en P4 2,0 flöt det, men en Celeron 1200 hade det jobbigt. DivX-encoder ingår i paketet man laddar från www.divx.com. Med den installerad är det bara att köra på i sitt vanliga redigeringsprogram. Det spelar ingen roll vilket. Redigeringen har gjorts i programmet Ulead Mediastudio. Inte för att det är ett kompetent program, för det är det absolut inte, utan för att jag kunde det sen tidigare. Nästa gång blir det att lära sig Premiere ordentligt istället, helt klart. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Film/Foto
Filmkunskap
Ischgl 2002 - filmen
Tillbaka
Topp