Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Isgrepp
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="FF" data-source="post: 817725" data-attributes="member: 40931"><p>Bra tråd! Keep it up!</p><p></p><p>Jag vet att du har lång erfarenhet av det du gör, hendryx, men angående hur man mäter momentet så är det väl ändå från kanten till centrum av skidan vad har har lärt mig. Detta stämmer nog ganska väl överens med verkligheten när man rör sig lång ut mot spetsarna på skidan, där skidan också är som bredast, men trycket är relativt lågt.</p><p></p><p>Nära mitten av skidan kommer dock momentarmen inte mätas från mitten eftersom du har en rigid bindning som för över kraften och har en bredare fästpunkt än på mitten av skidan. Dessutom är den ju sjukt vridstyv här. Men när du börjar röra dig utåt från mitten av skidan bör teorin stämma mer överens med verkligheten i takt med att du går längre bort från din fästpunkt (bindningen). Alltså att momentet mäts från angreppspunkt (kanten) till centrum (mitt på skidan).</p><p></p><p>Momentarmen längst fram på en skida med 120mm bredd i brättet blir alltså 60mm, inte 15.</p><p></p><p>Sen varför det här spelar någon roll vet jag inte, men jag tänkte ändå att jag skulle slänga in det. Och ja jag själv är också av uppfattningen att vridstyvheten spelar ganska stor roll, framförallt när skidan är mjuk, till hur bra isgreppet blir. Detta är vad jag erfarit, eller rättare sagt vad jag tror mig veta. Men du som utfört massa tester vet nog mkt bättre hur det blir i praktiken.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="FF, post: 817725, member: 40931"] Bra tråd! Keep it up! Jag vet att du har lång erfarenhet av det du gör, hendryx, men angående hur man mäter momentet så är det väl ändå från kanten till centrum av skidan vad har har lärt mig. Detta stämmer nog ganska väl överens med verkligheten när man rör sig lång ut mot spetsarna på skidan, där skidan också är som bredast, men trycket är relativt lågt. Nära mitten av skidan kommer dock momentarmen inte mätas från mitten eftersom du har en rigid bindning som för över kraften och har en bredare fästpunkt än på mitten av skidan. Dessutom är den ju sjukt vridstyv här. Men när du börjar röra dig utåt från mitten av skidan bör teorin stämma mer överens med verkligheten i takt med att du går längre bort från din fästpunkt (bindningen). Alltså att momentet mäts från angreppspunkt (kanten) till centrum (mitt på skidan). Momentarmen längst fram på en skida med 120mm bredd i brättet blir alltså 60mm, inte 15. Sen varför det här spelar någon roll vet jag inte, men jag tänkte ändå att jag skulle slänga in det. Och ja jag själv är också av uppfattningen att vridstyvheten spelar ganska stor roll, framförallt när skidan är mjuk, till hur bra isgreppet blir. Detta är vad jag erfarit, eller rättare sagt vad jag tror mig veta. Men du som utfört massa tester vet nog mkt bättre hur det blir i praktiken. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Isgrepp
Tillbaka
Topp