Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Isgrepp
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Jamt69" data-source="post: 819145" data-attributes="member: 93453"><p>Intressanta resonemang om vridmomentet. Innan denna tråd har jag aldig funderat närmare på det utan mest antagit att det har med skidbredden att göra, men riktigt så enkelt är det ju uppenbarligen inte.</p><p></p><p>Efter att ha funderat lite skulle jag nog dock vilja påstå att sanningen ligger närmare vad FF säger. </p><p>Ett motbevis är att annars skulle en helt rak skida inte utsättas för vridmoment om man belaster kanterna i ändarna, vilket uppenbarligen inte är fallet. Dock skulle man ju kunna hävda att på plan is så skulle en rak skida inte böja sig nämnvärt, och därför blir det inget vridmoment. Om man utvecklar det resonemanget skulle man kunna säga att vridstyvheten blir viktigare ju mjukare underlaget är.</p><p></p><p>Sedan tror jag att vridstyvheten är olika viktigt beroende på vilken åkstil man har. Om man ligger nära en plattformsvinkel på 90 grader kan även en relativt liten vridskjuvning bli viktig.</p><p></p><p>Angående raceskidor anser jag det lite av en myt att dom skulle vara styva. Vridstyva? -ja, böjstyva? -inte särskilt. (i alla fall för slalom)</p><p></p><p>Angående vridstyvhet såg jag att Elan har en ny teknologi som dom kallar waveflex som enligt utsago ska ge bra vridstyvhet utan att ge en för styv skida. marknadsföring eller på riktigt? </p><p>Stenmark har tydligen varit med och utecklat en del av deras skidor.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Jamt69, post: 819145, member: 93453"] Intressanta resonemang om vridmomentet. Innan denna tråd har jag aldig funderat närmare på det utan mest antagit att det har med skidbredden att göra, men riktigt så enkelt är det ju uppenbarligen inte. Efter att ha funderat lite skulle jag nog dock vilja påstå att sanningen ligger närmare vad FF säger. Ett motbevis är att annars skulle en helt rak skida inte utsättas för vridmoment om man belaster kanterna i ändarna, vilket uppenbarligen inte är fallet. Dock skulle man ju kunna hävda att på plan is så skulle en rak skida inte böja sig nämnvärt, och därför blir det inget vridmoment. Om man utvecklar det resonemanget skulle man kunna säga att vridstyvheten blir viktigare ju mjukare underlaget är. Sedan tror jag att vridstyvheten är olika viktigt beroende på vilken åkstil man har. Om man ligger nära en plattformsvinkel på 90 grader kan även en relativt liten vridskjuvning bli viktig. Angående raceskidor anser jag det lite av en myt att dom skulle vara styva. Vridstyva? -ja, böjstyva? -inte särskilt. (i alla fall för slalom) Angående vridstyvhet såg jag att Elan har en ny teknologi som dom kallar waveflex som enligt utsago ska ge bra vridstyvhet utan att ge en för styv skida. marknadsföring eller på riktigt? Stenmark har tydligen varit med och utecklat en del av deras skidor. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Isgrepp
Tillbaka
Topp