Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Isgrepp
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="TexMurphy" data-source="post: 862614" data-attributes="member: 73781"><p>Intressant tråd.</p><p></p><p>Gällande vridstyvheten och vibrationerna så skulle jag sägga att låg vridstyvhet ger en vibrationskänsligare skida. Åker man på en låg dempad skida med låg vridstyvhet så känner man hur toppen lätt lossar från underlaget får att den vrids bort av vibrationerna. En höjd vridstyvhet gör att vibrationerna måste vara starkare innan detta sker. Dock är det som Hendryx säger att det går att förebygga detta med dämpning. </p><p></p><p>Jag demade lite skidor när jag var i Alta just för att jag vill ha ett par fetingar som har bättre kantgrepp än mina Goodha 114. Goodhan har låg dämpning men även låg vridstyvhet. För mig så är vridstyvheten ett större problem då den är en större faktor än dempningen i låg fart i väldigt branta och hårda partier. Dämpningen blir mer än faktor när man kommer upp i fart. </p><p></p><p>Skidorna jag demade var två par H20 (by Praxis) och dom hade sjukt bra kantgrepp. Dom två tydligaste egenskaperna var just vridstyva och dämpade. Speciellt Kodiaken (120mm, 28m, tip rocker, low chamber) som var rätt mjuk i flexet men hade grymt bra grepp. Dock var dämpningen så stark att den nästan blev lite livlös men det var en fantastisk skida.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="TexMurphy, post: 862614, member: 73781"] Intressant tråd. Gällande vridstyvheten och vibrationerna så skulle jag sägga att låg vridstyvhet ger en vibrationskänsligare skida. Åker man på en låg dempad skida med låg vridstyvhet så känner man hur toppen lätt lossar från underlaget får att den vrids bort av vibrationerna. En höjd vridstyvhet gör att vibrationerna måste vara starkare innan detta sker. Dock är det som Hendryx säger att det går att förebygga detta med dämpning. Jag demade lite skidor när jag var i Alta just för att jag vill ha ett par fetingar som har bättre kantgrepp än mina Goodha 114. Goodhan har låg dämpning men även låg vridstyvhet. För mig så är vridstyvheten ett större problem då den är en större faktor än dempningen i låg fart i väldigt branta och hårda partier. Dämpningen blir mer än faktor när man kommer upp i fart. Skidorna jag demade var två par H20 (by Praxis) och dom hade sjukt bra kantgrepp. Dom två tydligaste egenskaperna var just vridstyva och dämpade. Speciellt Kodiaken (120mm, 28m, tip rocker, low chamber) som var rätt mjuk i flexet men hade grymt bra grepp. Dock var dämpningen så stark att den nästan blev lite livlös men det var en fantastisk skida. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Isgrepp
Tillbaka
Topp