Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Isiga backar i Alperna?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="fredw" data-source="post: 1283647" data-attributes="member: 144594"><p>Instämmer om Italien, där vet man verkligen hur man pistar backarna. Om något så är problemet där att det kan bli litet mosigt (och man har ju oftast inte samma höjd som i Frankrike). Och visst är det lurigt på våren när de pistat den vårvarma snön på kvällen och den fortsätter att frysa på efter pistningen. Sen får man ibland isknottrig manchester efterföljande morgon som nästan får det att kittla under fotsulorna. Även detta är dock italienarna duktiga på att motverka genom att pista fram en struktur som ger grepp. Och jag vet inte hur de gör men även om jag instämmer med att konstsnö är sämre så ser man sällan det där "gula sockret" av konstsnö i Italien. Som sagt, problemet är oftast det motsatta, att pisterna blir litet väl mjuka på eftermiddagarna. Själv föredrar jag det, är en sorts slaskpuckel-junkie.</p><p></p><p>Hade litet iskänsla i Ischgl i vintras - fick känslan att backarna var pistade till att bli väldigt hårda (utan struktur) kanske för att hålla bättre för den allmänna anstormningen. Vet dock att PC här ovan hade ett bättre intryck och kanske är det bara jag som har dålig teknik.</p><p></p><p>Bild från Sella Ronda.</p><p></p><p>[ATTACH=full]25536[/ATTACH]</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="fredw, post: 1283647, member: 144594"] Instämmer om Italien, där vet man verkligen hur man pistar backarna. Om något så är problemet där att det kan bli litet mosigt (och man har ju oftast inte samma höjd som i Frankrike). Och visst är det lurigt på våren när de pistat den vårvarma snön på kvällen och den fortsätter att frysa på efter pistningen. Sen får man ibland isknottrig manchester efterföljande morgon som nästan får det att kittla under fotsulorna. Även detta är dock italienarna duktiga på att motverka genom att pista fram en struktur som ger grepp. Och jag vet inte hur de gör men även om jag instämmer med att konstsnö är sämre så ser man sällan det där "gula sockret" av konstsnö i Italien. Som sagt, problemet är oftast det motsatta, att pisterna blir litet väl mjuka på eftermiddagarna. Själv föredrar jag det, är en sorts slaskpuckel-junkie. Hade litet iskänsla i Ischgl i vintras - fick känslan att backarna var pistade till att bli väldigt hårda (utan struktur) kanske för att hålla bättre för den allmänna anstormningen. Vet dock att PC här ovan hade ett bättre intryck och kanske är det bara jag som har dålig teknik. Bild från Sella Ronda. [ATTACH type="full"]25536[/ATTACH] [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Isiga backar i Alperna?
Tillbaka
Topp