Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Jag behöver verkligen hjälp, känner mig så kass...
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="user93315" data-source="post: 844482"><p>Underbart att folk tycker så olika och att alla minsann anser sig veta det rätta. Idetta fall kan det finnas flera rätta sätt. Även skidlärare i skidskolan kan lära ut på olika sätt men ändå lyckas att just lära folk åka. Vet att vissa skidlärare gärna hoppar över att lära ut plogsvängen till nybörjare precis i början som har carvingskidor eftersom att plogmomentet inte alls är någon smidig övergång till skärande svängar, däremot är plogsvängar grunden till sladdsvängar. Och sen från sladdsvängar kan man lära sig skärande svängar. De som på en gång lär ut parallella svängar kan avancera till carvingsvängar fortare men självklart lär skidlärarna även ut plogsväng vid något tillfälle. Olika skidskolor lär ut olika beroende på erfarenhet och principsaker och långvarig tradition. Sen handlar det även mycket hur nybörjaren i fråga är och hur denne lättast lär sig saker.</p><p></p><p>Bara en reflektion så tycker jag att det är mer jobbigt för musklerna att åka plogsväng än parallellsväng så tycker inte alls det e konstigt om nybörjare blir rädd eftersom att plogsvängen tär på krafterna så otroligt mycket i brantare nedfarter.</p><p></p><p>Hoppas att du Annie ser till att din sambo läser hela denna förumtråd så att han blir lika insatt som du.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="user93315, post: 844482"] Underbart att folk tycker så olika och att alla minsann anser sig veta det rätta. Idetta fall kan det finnas flera rätta sätt. Även skidlärare i skidskolan kan lära ut på olika sätt men ändå lyckas att just lära folk åka. Vet att vissa skidlärare gärna hoppar över att lära ut plogsvängen till nybörjare precis i början som har carvingskidor eftersom att plogmomentet inte alls är någon smidig övergång till skärande svängar, däremot är plogsvängar grunden till sladdsvängar. Och sen från sladdsvängar kan man lära sig skärande svängar. De som på en gång lär ut parallella svängar kan avancera till carvingsvängar fortare men självklart lär skidlärarna även ut plogsväng vid något tillfälle. Olika skidskolor lär ut olika beroende på erfarenhet och principsaker och långvarig tradition. Sen handlar det även mycket hur nybörjaren i fråga är och hur denne lättast lär sig saker. Bara en reflektion så tycker jag att det är mer jobbigt för musklerna att åka plogsväng än parallellsväng så tycker inte alls det e konstigt om nybörjare blir rädd eftersom att plogsvängen tär på krafterna så otroligt mycket i brantare nedfarter. Hoppas att du Annie ser till att din sambo läser hela denna förumtråd så att han blir lika insatt som du. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Jag behöver verkligen hjälp, känner mig så kass...
Tillbaka
Topp